Penser Access: Bra marknadsläge för Medicover

Vi skruvar upp
Bolagets rapport för Q3'21 släpps före börsens öppning den 3 november. Vi förväntar oss en bra rapport drivet av en fortsatt stark ekonomisk återhämtning på bolagets marknader, pågående normalisering inom sjukvården, ökande testvolymer för covid-19 runtom i Europa, och ett antal mindre genomförda förvärv. Våra
förväntningar inför Q3-rapporten justeras upp till en nettoomsättning på 328,0 EUR m från 316,4 EUR m.
Högt tryck inom covid-testning
Sedan augusti i år har vi sett att smittspridningen av covid-19 och testning för sjukdomen återigen tagit fart på fler nyckelmarknader där Medicover agerar. Hårdast drabbade är Rumänien och Ukraina där andelen vaccinerade av befolkningen har fortsatt vara låg. Även den viktiga tyska marknaden (ca 50 procent av omsättningen inom Diagnostic Services) har visat en fortsatt höga testningsnivåer av covid-19 under Q3’21.
Solitt tillväxtcase
Medicover är ett välskött kvalitetsbolag, aktivt på snabbväxande hälsovårdsmarknader och 2021 förväntas bli ett nytt rekordår med tillväxt på >30 procent. Vi anser att våra prognoser ännu är konservativa och det kan finnas uppsida i estimaten för Q4’21 och framåt. I nuläget väjer vi dock att avvakta Q3-rapporten innan vi gör ytterligare prognosförändringar. Inför rapporten uppgår vårt motiverade värde till 275-280 kr.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 14-10-2021 kl. 08:45: https://docs.penser.se/a/2268/infQ32021Mcov.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN