SWECO: Sweco förvärvar Bureau Stedelijke Planning

Sweco har tecknat avtal om att förvärva det nederländska konsultföretaget Bureau Stedelijke Planning, vilket stärker erbjudandet inom stadsplanering och strategisk rådgivning.

Bureau Stedelijke Planning arbetar främst med den tidiga planeringsfasen inom stadsutveckling, särskilt inom bostads- och kontorsutveckling, köpcentrum och fritidsanläggningar. Bureau Stedelijke Planning grundades 1997 och har 30 anställda, samt samarbete med ytterligare 20 frilanskonsulter. Under 2020 uppgick intäkterna till 4,2 miljoner euro.

"Det finns många synergier mellan våra företag. Med detta förvärv driver vi vår strategi framåt och stärker vår expertis inom stadsplanering, vilket kommer att ge ytterligare mervärde till kunderna", säger Eugene Grüter, affärsområdeschef för Sweco Nederländerna.

"Samgåendet med Sweco är ett viktigt nästa steg i den tillväxt som Stedelijke Planning har upplevt de senaste åren. Det innebär många möjligheter för både kunder och anställda att utöka våra tjänster inom projekt- och områdesutveckling och kunna möta framtidens behov", säger Pieter van der Heijde, vd för Bureau Stedelijke Planning.