NOSIUMs portföljbolag Online Health Group förvärvar resterande 49 procent av aktierna i Natural Shop Nordic AB

NOSIUM ABs (publ) (”NOSIUM”) portföljbolag Online Health Group förvärvar resterande 49 procent av aktierna i Natural Shop Nordic AB (”Natural Shop”) för 50 TSEK. Förvärvsavtalet undertecknades den 1 mars 2022 med samma datum som tillträdesdag. Efter transaktionen äger Online Health Group 100 procent av Natural Shop.

NOSIUMs dotterbolag Online Health Group förvärvade 51 procent av kapitalet i Natural Shop (tidigare KM Resurs AB) i juni 2021 i syfte att få tillgång till distributionsnätverk på den finska marknaden. Bolagen har nu arbetat tillsammans under 2021 och implementerat en gemensam strategi men mot bakgrund av de kraftiga restriktionerna i Finland under 2021 avvaktat med lansering av flera varumärken på den finska marknaden. Tillväxten på den svenska marknaden har varit mycket god medan försäljningen på den finska marknaden minskat för Natural Shop under 2021 jämfört med 2020. Under våren har det aviserats att restriktionerna i Finland kommer hävas och därmed avser Natural Shop och Online Health Group genomföra de planerade satsningarna. Mot bakgrund av detta nyttjar Online Health Group möjligheten att förvärva resterade del i Natural Shop av dess grundare.

Online Health Groups förvärv av Natural Shop är ett mycket strategiskt förvärv utifrån vårt perspektiv som ägare. Jag var del av strategiarbetet under 2021 och synergierna mellan bolagen, men också övriga portföljbolag, gör att jag är övertygad om att det kommer ge god avkastning på flera håll. Jag och NOSIUMs team ser med spänning fram emot att fortsatt följa Online Health Groups fortsatta expansion”, säger Daniel Ehdin, VD på NOSIUM.

NOSIUM ABs aktie är noterad under namnet NOSIUM B.

MAR

Source: MFN