1515
H & M Hennes & Mauritz AB: H&M-gruppens försäljningsutveckling för första kvartalet och början av mars 2021

H&M-gruppens nettoomsättning minskade med 21 procent i lokala valutor i det första kvartalet 2021, dvs under perioden 1 december 2020 till 28 februari 2021, jämfört med 1 december 2019 till 29 februari 2020. Omräknat till SEK uppgick koncernens nettoomsättning till MSEK 40 060* (54 948).

Försäljningsutvecklingen påverkades kraftigt av covid-19-situationen med omfattande restriktioner och som mest över 1 800 tillfälligt stängda butiker. Sedan början av februari har ett antal marknader successivt tillåtit återöppnande av butiker och vid slutet av kvartalet var cirka 1 300 butiker fortfarande tillfälligt stängda. Onlineförsäljningen har fortsatt att utvecklas mycket väl.

Sedan bland annat Tyskland, H&M-gruppens största marknad, började tillåta vissa butiker att återöppna uppgick antalet tillfälligt stängda butiker i koncernen den 13 mars till cirka 900. Försäljningen under perioden 1 till 13 mars i år ökade med 10 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2020.

* Beloppet är preliminärt och kan komma att avvika något från tremånadersrapporten, 1 december 2020 - 28 februari 2021, som publiceras den 31 mars 2021.

Se försäljningsutveckling under pandemin i bifogat dokument.

 

Kommunikation i samband med tremånadersrapporten
Tremånadersrapporten, 1 december 2020 - 28 februari 2021, publiceras kl. 08.00 CEST den 31 mars 2021, följt av en telefonkonferens kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken: http://emea.directeventreg.com/registration/8156159.

För bokning av intervjuer med vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge i samband med tremånadersrapporten den 31 mars 2021, vänligen kontakta: Kristina Stenvinkel, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.

Helena Helmersson, vd

 
Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef 08-796 52 50 nils.vinge@hm.com
Media Relations 08-796 53 00 groupmediarelations@hm.com

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media.

 
+----------------------------------------------------------------------------+
| |
|Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB|
|(publ) ska offentliggöra enligt EU:smarknadsmissbruksförordning (EU) nr |
|596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, |
|föroffentliggörande den 15 mars 2021 kl. 08.00 (CET). Detta pressmeddelande,|
|liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns tillgänglig på |
|hmgroup.com. |
+----------------------------------------------------------------------------+
 
H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på
Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa
pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS,
Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har
H&M-koncernen 52 onlinemarknader och cirka 5 000 butiker på 74 marknader,
inklusive franchisemarknader. 2020 uppgick nettoomsättningen till SEK 187
miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 153 000. Ytterligare
information finns på hmgroup.com.

Source: Cision
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?