Extrem brist på studentbostäder i Sverige

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) – i Nordens största och ledande podcast inom fastighetssektorn – Tessins podcast Fastighetsprofilerna – kommenterar Sofia Folstad, finans- och transaktionschef på Studentbostäder i Sverige bristen på studentbostäder.

“I Sverige finns det 400 000 studenter, men bara 100 000 studentbostäder. I Stockholm går det nio studenter på en studentbostad, så bristen i Stockholm är absolut störst" konstaterar Sofia Folstad, finans- och transaktionschef på Studentbostäder i Sverige. I senaste avsnittet av Tessins podcast Fastighetsprofilerna berättar Sofia att hon själv valde att studera i Malmö på grund av svårigheterna att hitta bostad i Stockholm.

Totalt har SBS ett bestånd på 4 200 studentbostäder på 14 orter vilka värderas till runt fyra miljarder kronor. Men bolaget expanderar snabbt inte minst i Stockholm där man nu bygger 1 000 studentbostäder i Spånga.

”Att bostadsbristen avgör vart man väljer att studera är problematiskt. Vi hoppas att kunna vara med och bidra till att fler studentbostäder byggs genom att erbjuda flexibla finansieringslösningar för de aktörer som väljer att hjälpa till att försvara Sveriges position som kunskapsnation. Att de som väljer att studera inom högre utbildningar skall slippa oroa sig över sitt boende är en förutsättning för att locka fler till att utbilda sig.” säger Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding. ”Vi ser hur man från myndighetshåll också måste bidra till att underlätta byggandet av vad som oftast är genomgångsboenden under studietiden genom att skapa flexiblare och enklare byggregler. Först då kommer vi kunna se att fler fastighetsutvecklare som utvecklar studentbostäder ges en ärlig chans”.

Tessin har tidigare finansierat uppförandet av bland annat studentbostäder i Vallastaden nära Linköpings universitet. Projektet omfattade byggnationen av totalt 26 lägenheter om 1 346 kvm samt en restauranglokal på 170 kvm. Läs mer om projektet här.

Lyssna på hela intervjun med Sofia Folstad i Tessins podcast Fastighetsprofilerna. Nya avsnitt med aktuella personer och ämnen släpps varannan vecka. Via podcaster-appen kan du prenumerera på Sveriges största podcast inriktad på fastighetsbranschen för att hålla dig uppdaterad!

Source: MFN

spara