Scandic Hotels Group AB: Scandic rapporterar starkt resultat och kassaflöde för tredje kvartalet 2021

Scandics justerade EBITDA för det tredje kvartalet uppgick till 709 MSEK. Till följd av ett starkt kassaflöde har Scandics nettolåneskuld minskat med drygt 500 MSEK under kvartalet.

Scandics nettoomsättning för det tredje kvartalet uppgick till 3 734 MSEK medan justerat EBITDA uppgick till 709 MSEK. Resultatet var positivt påverkat av erhållna statliga stöd om 132 MSEK samt aviserad återbetalning av överkonsolidering från försäkringsbolaget AFA om 44 MSEK. Dessutom bedöms drygt 150 MSEK av resultatet vara hänförligt till temporära effekter av Scandics karantänsverksamhet i Norge. Exklusive dessa poster uppgick således justerat EBITDA för kvartalet till omkring 380 MSEK, motsvarande en marginal på cirka 10 procent.

Tack vare ett starkt kassaflöde minskade Scandics nettolåneskuld med drygt 500 MSEK under kvartalet.

Scandics beläggningsgrad för det tredje kvartalet uppgick till 55,1 procent, vilket är mer än en fördubbling jämfört med föregående kvartal. Förbättringen har drivits av god efterfrågan från inhemskt fritidsresande under sommaren. Framförallt har det skett en tydlig förbättring i huvudstäderna från historiskt låga nivåer med stöd av lättade restriktioner för sammankomster och restauranger.

I samband med att semesterperioden började avta från mitten av augusti har en ökning av affärsresande och möten kompenserat för minskat fritidsresande under veckodagarna. Dessutom har efterfrågan under helgerna fortsatt att öka i september. Scandic upplever fortsatt en ökande bokningsaktivitet, inte minst för möten, vilket drivs av att restriktioner gradvis har tagits bort på Scandics marknader.

Mot bakgrund av det har Scandic en positiv syn på marknadsutvecklingen för de kommande månaderna.

Scandics delårsrapport för det tredje kvartalet publiceras den 28 oktober klockan 07.30.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Johansson, Ekonomi- och finansdirektör
Email: jan.johansson@scandichotels.com (henrik.vikstrom@scandichotels.com)
Telefon: +46 705 75 89 72

Henrik Vikström, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: henrik.vikstrom@scandichotels.com
Telefon: +46 709 52 80 06

Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 15 oktober 2021 kl. 07:45 CET

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.
www.scandichotelsgroup.com (https://www.scandichotelsgroup.com/sv/)