Starbreeze AB: Starbreeze ingår licensavtal med PopReach för PAYDAY Crime War

Starbreeze ("Starbreeze") meddelar idag att bolaget har tecknat ett licensavtal med PopReach Corporation ("PopReach") (TSXV:POPR, OTCQX:POPRF) avseende återlansering av mobilspelet PAYDAY Crime War. I enlighet med avtalet kommer Starbreeze att erhålla en fast förskottsbetalning om 250 KUSD. PopReach kommer att erhålla källkoden till PAYDAY Crime War och få rätten till visst innehåll från PAYDAY 2. Vidare kommer PopReach att täcka alla kostnader för spelets fortsatta utveckling, marknadsföring, optimering och user acquisition. Vid lansering, kommer Starbreeze att erhålla royalty, stegvis ökande, baserad på nettoomsättningen från spelet i nivå med licensavtal för PC- och konsolspel. Starbreeze äger fortsatt alla IP-rättigheter för titeln.

"Det är en spännande tid för Starbreeze, vi har under den senaste månaden tagit stora kliv i bolagets utveckling genom att säkra viktiga avtal kring PAYDAY IP:et. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med PopReach för att säkerställa att PAYDAY Crime War erbjuder en lika actionfylld spelupplevelse som våra spelare och vårt community uppskattar i PAYDAY 2. PopReach har ett starkt track record och har framgångsrikt utvecklat och lanserat "free-to-play"-mobilspel baserade på välkända IP:en, och samarbetet kommer att vara en viktig del av vår strategi att fortsätta utveckla PAYDAY-varumärket", säger Tobias Sjögren, VD för Starbreeze.

PopReach är en spelförläggare  med fokus på "free-to-play"-spel som  förvärvar och optimerar välkända IP:en. Sedan starten har bolaget förvärvat och utvecklat över 25 mobilspel baserat på 13 framgångsrika spelfranchiser. I enlighet med licensavtalet kommer PopReach att ansvara för den fortsatta utvecklingen av PAYDAY Crime War samt för marknadsföring, optimering och user acquisition avseende spelet. PopReachs ambition är att lansera en beta version av spelet i slutet av 2021. Utvecklingen av spelet kommer att ske under ledning av Vlad Ceraldi, PopReachs EVP Worldwide Studios.

"PAYDAY är ett starkt IP och en otroligt populär "co-op first person shooter" som lyckats attrahera spelare över lång tid. PAYDAY 2 rankas fortfarande bland de  mest spelade PC-spelen på Steam och har över 130 000 aktiva spelare dagligen. Att erhålla licensrättigheterna och källkoden till PAYDAY Crime War är helt i linje med vår strategi att förvärva välkända varumärken med en etablerad marknadsposition och stor dedikerad publik. Genom åren har PAYDAY 2 levererat innehåll och mer än 70 uppdateringar  vilket vi nu använder i PAYDAY Crime War. Vi anser att PAYDAY Crime War har potentialen att generera betydande intäkter till PopReach baserat på den långsiktiga succen varumärket har haft hittills och det faktum att detta är det första PAYDAY spelet som är mobilt och "free to play", säger Jon Walsh, VD för PopReach.

I samband med licensavtalet har Starbreeze nuvarande team om fem personer i Barcelona övergått till att arbeta med PAYDAY 3. Starbreeze erhåller enligt avtalet dels en fast upfront-betalning om ca 2,2 MSEK som intäktsredovisas i andra kvartalet och ger positivt kassaflöde, dels royalties som intäktsredovisas och leder till positiva kassaflöden, när och om, de faller ut i framtiden. De historiska utvecklingsutgifterna för PAYDAY Crime War i balansräkningen om ca 70 MSEK kostnadsförs i samband med att tillgången överförs till PopReach och upfront betalningen erhålls. Kostnaden är ej kassaflödespåverkande eftersom den avser historiska balanserade utvecklingsutgifter.

Om PAYDAY Crime War
PAYDAY Crime War är en så kallad "all-action 4vs4 shooter" där poliser ställs mot rånare. Handlingen baseras på val av karaktär där spelaren kan välja att tillhöra PAYDAY-gänget eller polisen som ska försöka stoppa dem. PAYDAY Crime War lanserades genom  en så kallad "soft launch" redan 2019, men efter nedstängningen av mobilspelsdivisionen hos dåvarande utgivare NBCUniversal, sköts lanseringen upp. Den stängda betaversionen fanns tillgänglig på Android och iOS. PAYDAY Crime War är ett fristående mobilspel som utspelar sig i PAYDAY-universumet och är baserat på PAYDAY 2 som lanserades 2013. Med 7,1 miljoner medlemmar (Mars 2021) innehar PAYDAY 2 det största spelcommunityt på Steam - den största distributionsplattformen för PC-spel.