Misen Energy AB: Ansökan om verkställighet av den slutliga skiljedomen avseende en fastställd förlikning har beviljats

Kievs appellationsdomstol beviljade den 5 januari 2021 Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz ansökan om erkännande och verkställighet av den slutliga skiljedomen avseende en fastställd förlikning i mål nr V 2016/114.

Domstolen beslutade att utfärda en exekutionstitel för verkställighet av den slutliga skiljedomen avseende den fastställda förlikningen och förpliktigade JSC Ukrgazvydobuvannia att överföra 1 337 978 132,11 UAH (47 060 537,16 USD i enlighet med den officiella växelkursen för amerikanska dollar till ukrainska hryvnia som fastställt av Ukrainas nationalbank den 5 januari 2021) till Misen Enterprises AB och 1 001 242,74 UAH till LLC Karpatygaz. Parterna har möjlighet att överklaga domstolens beslut till högsta domstolen inom 30 dagar.

Per idag har Misen Enterprises AB och LLC Karpatygaz ännu inte mottagit någon betalning från JSC Ukrgasvydobuvannya. Ärenden avseende erkännande och verkställighet av andra skiljedomar som meddelats i mål nr V 2016/114, inklusive kompensation för användandet av gemensam egendom och kompensation för rättegångskostnader, pågår fortfarande i ukrainska domstolar.