Tessin fortsätter leverera avkastning till sina medlemmar – utbetalar totalt 24,9 MSEK i augusti

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) meddelar att man i augusti 2021 har betalt totalt 24,9 MSEK till sina medlemmar som investerat via plattformen. Av det totala beloppet utgör 22,8 MSEK utlånat kapital och 2 MSEK ränta på kapitalet. Den genomsnittliga avkastningen på samtliga avslutade fastighetslån sedan starten 2014 uppgår per den sista augusti 2021 till 8,42 procent.

”Vi ser ett kraftigt ökat intresse för Tessins verksamhet och antalet genomförda projekt och avkastningen är ett kvitto på att vi och investerarna på vår plattform fångar upp ett stort behov och affärsmöjligheter inom den samhällsviktiga bygg- och fastighetssektorn. Vi vet att återinvesteringsgraden är hög bland våra medlemmar som har insett fördelarna med att successivt bygga ett större kapital med fortsatt låg risk. Det i kombination med en ökande tillgång till institutionellt kapital innebär att vi i större utsträckning kan tillgodose finansieringen av fler och större projekt.” säger Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding.

I augusti 2021 utbetalades cirka 25 MSEK till Tessins medlemmar. Det återbetalade kapitalet stiger i takt med att det förmedlade kapitalet stiger och sedan starten 2014 har Tessin rest mer än tre miljarder kronor till fler än 300 svenska fastighetsprojekt. Av det totalt investerade kapitalet har över två miljarder kronor återbetalts med i snitt 8,42 procents ränta.

Tessins målsättning är att fortsätta växa organiskt genom att erbjuda en kombination av intressanta investeringserbjudanden och finansieringslösningar på fastighetsmarknaden. Kapitalet från Tessins medlemmar har bland annat möjliggjort byggnationen av fler än 5 000 bostäder.

Fakta Tessin
Antal medlemmar: 57 104 st
Antal kapitalresningar: 300+ st
Rest kapital: 3,2 miljarder SEK
Återbetalt kapital: 2,2 miljarder SEK
Genomsnittlig avkastning: 8,42 procent*
*Den genomsnittliga avkastningen baseras på den viktade årsavkastningen för samtliga avslutade lån på Tessins plattform inklusive kreditförluster.

Source: MFN

spara