Penser Access: Stabilt kvartal givet förutsättningarna för ITAB

Q2
ITABs omsättning under Q2'21 var 1 488 mkr (1 142 mkr i Q2'20) och EBITDA exkl. engångsposter 144 mkr (128 mkr), vilket gav en marginal på 9,7 % (11,2 %). Bolaget har tidigare kommunicerat att de ovanligt höga råvarupriserna och den rådande komponentbristen kommer att påverka bolaget negativt på kort sikt. Rapporten för det andra kvartalet 2021 överträffade våra estimat för såväl omsättning som resultat och bruttomarginal.
De kortsiktiga utmaningarna
Vi har tidigare justerat ned våra estimat för 2021 pga utmaningarna beskrivna ovan. Vår justering för Q2 visade sig vara för stor och med Q2-rapporten som utgångspunkt höjer vi omsättningsestimaten för Q3 med 100 mkr. Samtidigt bedömer vi nu att utmaningarna kommer att bestå under en längre period, en bit in i 2022. Vi sänker därmed våra estimat för Q4'21 och Q1'22 med 100 mkr i omsättning per kvartal
Motiverat värde intakt
Sammantaget påverkar inte de marginella estimatförändringarna vårt motiverade värde. Vi bedömer att ITAB är på rätt väg i sin transformation mot ett mer enhetligt och lönsamt bolag. Aktiekursen är 17,7 kr jämfört med vårt motiverade värde om 25,5–26,5 kr. Vi ser ett värdecase i ITAB och bedömer att bolaget bör ha en god fundamental utveckling de närmaste åren.

Läs den fullständiga analysen, publicerad 14-07-2021 kl. 09:00: https://docs.penser.se/a/2074/ITAB2021-07-14.pdf
Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på https://epaccess.penser.se/

Source: MFN