Dynamic Credit Diversified Loan Fund investerar en kvarts miljard kronor i Tessins fastighetsplattform

Stockholm, Sverige - Tessin Nordic Holding AB (publ) (NASDAQ: TESSIN) har tecknat avtal med en fond förvaltad av Dynamic Credit, en holländsk kapitalförvaltare som BNP Paribas Asset Management avser förvärva en majoritetsandel i*. Under 2022 förväntas investeringarna i Tessins plattform att uppgå till 200–300 MSEK.

Kapitalförvaltaren Dynamic Credit etablerades 2003, och förvaltar idag drygt 10 miljarder EUR. Dynamic Credit är experter inom investeringar i hypotekslån, lån till små och medelstora företag och nu även lån med fastighetspant via Tessins plattform.

”Vi befinner oss i en tillväxtfas och avtalet med Dynamic Credit är en viktig pusselbit i vår strategiska satsning. Vi kompletterar vårt befintliga investerarnätverk med kapital från institutionella investerare. Därmed möter vi fastighetsbranschens stora efterfrågan på finansiering, och vi säkrar kreditgivning till större projekt, vilket innebär en snabbare tillväxt för Tessin”, säger Heidi Wik, VD för Tessin Nordic Holding.

Avtalet tecknas mellan Dynamic Credits Diversified Loan Fund och Tessin Capital.
Tessin Capital är ett bolag inom Tessinkoncernen som tillhandahåller större investerare, som till exempel fonder och andra institutioner, skräddarsydda investeringserbjudanden i fastighetslån.

Investeringen av Dynamic Credit Diversified Loan Fund är den andra överenskommelsen med en institutionell investerare under det senaste halvåret. I juli meddelade Praktikertjänst att företaget investerar totalt 150 MSEK i Tessins fastighetsprojekt via Tessin Capital.

”I grova drag behövs det byggas cirka 60 000 nya bostäder årligen i Sverige de kommande åren. Tessin Capital och institutionella aktörer som Dynamic Credit, möjliggör att vi snabbare möter det finansieringsbehovet, växer affärernas volym och utmanar stora kreditgivare”, säger Heidi Wik, VD för Tessin.

Tessin erbjuder finansiering till fastighetsbolag och fastighetsutvecklare i Sverige och Finland. Lånen finansieras, via Tessins digitala plattform, av ett konsortium med privatpersoner, professionella och institutionella investerare.

* Dynamic Credit Diversified Loan Fund förvaltas av Dynamic Credit Partners Europe B.V., en holländsk kapitalförvaltare. Dynamic Credit Partners Europe B.V. ingår i Dynamic Credit-gruppen där BNP Paribas Asset Management ska förvärva en majoritetsandel.

Source: MFN

spara