Kompletterande information om förvärvet av Plotagon

Kompletterande information gällande Bublar Groups förvärv av Plotagon Production AB som kommunicerades i pressmeddelande den 26 november.

Bublar Group förvärvar 100% av aktierna i Plotagon Production AB inklusive koncernens samtliga immateriella rättigheter och verksamhet på skuldfri basis. Plotagons verksamhet är per idag kassaflödesneutral. Vid tillträde 4 januari 2021 uppgår det egna kapitalet i Plotagon Production till strax över 25 MSEK.

Som framgår av det tidigare pressmeddelandet har Plotagon Production nyligen ingått ett flerårigt avtal med sydkoreanska Naver Z Corporation som driver avatar-appen ZEPETO med ca 180 miljoner registrerade användare i världen. Plotagon Production har en teknikplattform för att skapa 3D-animerade filmer via mobilen på några minuter. Bolagen har startat utvecklingen av en app som kommer att lanseras under 2021 baserad på Plotagons teknik och ZEPETOS innehåll för att ge användarna möjlighet att producera och dela animerade filmer baserade på sina ZEPETO-avatarer. Intäktsmodellen kommer främst baseras på abonnemang.

Bublar Group och Plotagon Production kommer att stå för drift av appen och Naver Z för marknadsföringen av appen i ZEPETOs nätverk samt i sociala mediakanaler.

- Förvärvet av Plotagon Production ger oss tillgång till en beprövad teknikplattform och en ny stor samarbetspartner i Asien. Vår plan framåt är att introducera plattformen för fler starka varumärken som med en tydlig intäktsmodell kan ge sina användare möjlighet att skapa och dela egna filmer, säger Magnus Granqvist, medgrundare av Bublar och VD för koncernens spelstudio.

För mer information kontakta:
Magnus Granqvist, VD Virtual Brains,
email: magnus.granqvist@bublar.com, Telefon: 0733 311 776

Maria A Grimaldi, Koncernchef och VD, Bublar Group,
email: maria.grimaldi@bublar.com Telefon:  070 828 38 34

Filip Grufman, VD Plotagon, email: filip.grufman@plotagon.com
Telefon: 070 852 10 20

Bublar Group
Bublar Group AB (publ) är Nordens ledande noterade bolag inom XR-teknologi och visualisering. Företaget utvecklar produkter och lösningar baserade på avancerad teknologi; Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), VFX produktion, Cinematics, Performance capture & scanning, Digital Humans och Real Time animation.

Koncernen har världsledande bolag som kunder inom TV, film, streaming, spel, industri och e-handel. och industri. I företaget ingår dotterbolagen Goodbye Kansas (inkl Infinite Entertainment), Sayduck, Virtual Brains och Vobling, Bublar har huvudkontor i Stockholm samt kontor i Helsingfors, Manila, London och Los Angeles. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

In essence, Bublar Group will change the game. We change how we Work, Shop, and Play

Bolaget har G&W Fondkommission som Certified Adviser, Kungsgatan 3, Stockholm, Stockholm, email: ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Source: MFN