NOSIUMs portföljbolag Online Health Group förvärvar 75 procent av medvetna.se genom ett inkråmsförvärv

NOSIUM ABs (publ) (”NOSIUM”) portföljbolag Online Health Group har idag startat ett nytt dotterbolag (”Bolaget”) tillsammans med Helen Backlund, grundare av medvetna.se där Online Health Group äger 75% av kapitalet. Bolaget har idag skrivit ett inkråmsavtal med Medvetna Sverige AB där allt rörande verksamheten medvetna.se för en kontant köpeskilling om 300 TSEK.

NOSIUMs portföljbolag Online Health Group har idag, den 8 mars 2022, startat ett nytt dotterbolag under namnändring till Medvetna Produkter AB. Det nya dotterbolaget har vidare undertecknat ett inkråms avtal med Medvetna Sverige AB där allt rörande verksamheten medvetna.se förvärvas för en kontant köpeskilling om 300 TSEK kontant. Köpeskillingen finansieras med koncernens egna medel. Bolaget kommer fortsatt att bedriva webbshoppen medvetna.se med start på tillträdesdagen den 31 mars 2022. Online Health Group ägande i Bolaget uppgår till 75 procent av rösterna och kapitalet i Bolaget och resterande 25 procent ägs av Helen Backlund som är grundare av medvetna.se. Förhandlingarna har pågått sedan hösten 2022 och en ny strategi har utformats för den fortsatta expansionen. Helen Backlund tillträder rollen som VD för bolaget den 1 april 2022. Bakgrunden till förvärvet är Online Health Groups avsikt att expandera online och utöka sitt produktutbud av ekologiska och hållbara produkter. Medvetna.se blir Online Health Group tredje online plattform.

Online Health Groups förvärv av medvetna.se är ett mycket strategiskt förvärv utifrån vårt perspektiv som ägare. Jag har varit del av investeringsprocessen och synergierna mellan bolagen, men också övriga portföljbolag, gör att jag är övertygad om att det kommer ge god avkastning på flera håll. Jag och NOSIUMs team ser med spänning fram emot att fortsatt följa Online Health Groups fortsatta expansion”, säger Daniel Ehdin, VD på NOSIUM.

Kort om Medvetna Sverige AB
Medvetna.se grundades 2015 med affärsidén att erbjuda noga utvalda ekologiska, hållbara och giftfria produkter online via medvetna.se. Medvetna har sedan dess byggt ett starkt varumärke bland hälso- och hållbarhetsmedvetna konsumenter i Sverige och produktutbudet består av över 2 000 artiklar. Medvetna Sverige AB uppvisar i sin senaste årsredovisning, 2021-06, en omsättning om 3 535 TSEK med ett resultat om 29 TSEK. Omsättningen har minskad under H2 2021 och i början av 2022 jämfört med 2021. Medvetnas varumärke och onlineverksamhet är nu redo att ta nästa steg i sin tillväxtresa tillsammans med NOSIUMs portföljbolag Online Health Group som huvudägare.

NOSIUM ABs aktie är noterad under namnet NOSIUM B.

Source: MFN

spara