K-Fast Holding AB: K-Fastigheter blir delägare i bolag inom mark och anläggning

K-Fastigheter har idag tecknat avtal om att bli hälftenägare i markentreprenadbolaget PVS Mark&Va. Genom förvärvet stärks K-Fastigheters verksamhet inom projektutveckling och byggnation.

K-Fast Holding ("K-Fastigheter") har genom ett helägt dotterbolag ingått avtal med om att från den 31 maj 2021 bli delägare i PVS Mark&VA ("PVS"). K-Fastigheter kommer därmed att äga 50 procent ett bolag med ett 20-tal medarbetare och en beräknad årsomsättning för 2021 om 70 mkr.

"Vi har anlitat PVS i många av våra projekt och vet att det är engagerade ägare och medarbetare i bolaget. Just nu är de verksamma i samtliga våra danska projekt", säger Eric Johansson, affärsområdeschef för K-Fastigheter Bygg. "Tillsammans kan vi säkra tillgång till kompetens och utveckling inom de viktiga tidiga faserna av ett byggprojekt. Det handlar om mark- och grundanalys, projektering och utförande av markanläggning till våra koncepthus."

"Genom att ingå i ett samarbetet med K-Fastigheter säkerställer PVS sin vision om att blir en ledande mark- och maskinanläggningsentreprenör samtidigt som jag vet med mig att vi tillsammans med K-Fastigheter kommer att skapa goda synergieffekter", säger Gadaf Peci, VD för PVS. "Jag citerar Jacob Karlsson från andra sammanhang, detta är 'bara början på början'."

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Eric Johansson, chef affärsområde Bygg, e-post: eric.johansson@k-fastigheter.se,telefon: 010 167 60 87
Anders Antonsson, IR-ansvarig, e-post: anders.antonsson@k-fastigheter.se,telefon: 0708 730 900

K-Fastigheters målsättning som fastighetsägare är att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens verksamhet omfattar aktiv fastighetsförvaltning, projektutveckling och byggnation i egen regi. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus som uppförs för egen förvaltning. K-Fastigheter erbjuder omkring 2 280 bostäder på flera orter i Öresundsregionen, Småland och västra Sverige samt utvärderar nya marknader i takt med ökad produktionskapacitet. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 7,4 miljarder kronor med ett årligt hyresvärde uppgående till omkring 278 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på www.k-fastigheter.com