BrainCool AB (publ) får sin första order i Kalifornien, USA för IQool™ System

BrainCool har erhållit sin första order i Kalifornien, av ett av University of Californias universitetssjukhus för bolagets produkt IQool™ System. Ordern är på två system med motsvarande ordervärde om cirka 60 kUSD, efter testning och utvärdering mot andra konkurrenter på marknaden. Utbildning och installation kommer att ske i juni eller juli.

Denna order är ett tecken på att marknaden nu öppnas upp efter Covid 19-krisen, och en viktig referensorder för den växande TTM-marknaden (target temperature management) i delstaten.

VD Martin Waleij kommenterar:

Denna order ger en tydlig signal om värdet av produkten för intensivvården. Delstaten Kalifornien kommer att bli en viktig marknad för BrainCool i USA, dels då marknaden inom TTM växer som en följd av pandemin och de nya riktlinjerna från American Heart (Referens 1) dels för att delstaten även kommer vara en viktig hörnsten i bolagets satsningar inom onkologiområdet.

Referens 1: New guidelines American Heart https://news.cision.com/braincool/r/new-2020-aha-guidelines-recommend-implementation-of-cooling-as-early-as-possible-and-advanced-coolin,c3220847

Denna information är sådan som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-05-27 08:37 CET.