SWECO: Sweco ökar inom hållbar bostadsutveckling - förvärvar norska Arcasa Arkitekter

Med förvärvet blir Sweco en av de ledande aktörerna inom arkitekttjänster och störst inom bostadsarkitektur på den norska marknaden.

Arcasa Arkitekter, vars huvudsakliga verksamhet är inom hållbar bostadsutveckling, har 70 anställda och omsatte 125 miljoner NOK under 2021.

"Sweco började som ett arkitektbolag på 1950-talet, och har vuxit fram ur övertygelsen om styrkan i att kombinera arkitektur- och teknikkonsulttjänster. Genom förvärvet fortsätter vi att stärka våra tjänster inom hållbar stadsutveckling", säger Åsa Bergman, koncernchef och vd på Sweco.

Hösten 2020 förvärvade Sweco TAG Arkitekter och etablerade därmed en arkitektverksamhet på den norska marknaden. Tillsammans med förvärvet av Arcasa Arkitekter blir Swecos arkitektverksamhet i Norge, bestående av totalt 180 anställda, en ledande aktör inom arkitekttjänster och den största inom bostadsarkitektur. Sett till hela koncernen är Sweco världens fjärde största arkitektföretag.

"Arcasa Arkitekter är en arkitektbyrå med mycket kompetenta medarbetare som har levererat en rad framstående bostadsprojekt. Jag är mycket glad över möjligheten att välkomna Arcasa Arkitekters medarbetare till Sweco", säger Grete Aspelund, affärsområdeschef för Sweco Norge.

"Vi har under en tid utvärderat möjligheten att ingå ett strategiskt samarbete och anser att Sweco är rätt partner för Arcasa Arkitekter. Sweco har arkitektur och stadsutveckling som fokusområden, och genom att bli del av Europas största arkitektur- och ingenjörskonsult har vi utrymme att utvecklas vidare", säger Anne Cathrine Lund-Steigedal, vd för Arcasa Arkitekter.