RaySearch Laboratories: RaySearch ingår interoperabilitetsavtal med Varian

RaySearch Laboratories AB (publ) och Varian Medical Systems har ingått ett interoperabilitetsavtal för att sammankoppla onkologiinformationssystemet RayCare®* med Varians linjäraccelerator TrueBeam.

Att kunna schemalägga strålbehandlingstillfällen och följa hur behandlingen fortskrider är centrala funktioner i ett onkoligiinformationssystem. För att kunna erbjuda ett integrerat arbetsflöde behöver de inblandade systemen kunna skicka data mellan varandra. Det aktuella avtalet definierar ett dedikerat gränssnitt som gör detta möjligt mellan RayCare och Varian TrueBeam. Detta innebär att kliniker kommer att kunna använda RayCare för att hantera all klinisk verksamhet för deras Varian TrueBeam-acceleratorer.

Gränssnittet är redan under utveckling och målet är att släppa det i slutet av 2020. Regulatoriskt godkännande kommer att krävas på vissa marknader.

Johan Löf, grundare och VD på RaySearch, säger: "Vi arbetar ständigt med att lägga till stöd för fler behandlingsmaskiner i RayCare och det gläder mig att vi nu har ingått detta avtal. Interoperabiliteten med Varian TrueBeam kommer att öka marknadspotentialen för RayCare väsentligt och även förbättra arbetsflödet för våra befintliga kunder."

Denna information är sådan information som RaySearch Laboratories AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktperson, för offentliggörande den 28 maj 2020, kl 13.00 CEST.