Bublar Group ingår strategisk licensaffär med ledande globala leksaksbolaget MGA Entertainment Inc.

Bublar Group ingår ett strategiskt partnerskap med ett av världens största konsument- och underhållningsföretag, MGA Entertainment. Syftet är att utveckla nya affärer genom att kombinera MGAE:s kända och ikoniska varumärken med Bublars spelplattform och den nyligen förvärvade plattformen där användarna kan skapa och dela egna 3D-animerade filmer i mobilen på några minuter. Bublar erhåller global licens för några av MGAE:s mest populära varumärken.

- Vi är mycket glada att samarbeta med Bublar för att kunna erbjuda nya spel till våra MGAE fans, säger Sandrine de Raspide, Chef International & Licensing på MGAE. Bublars erfarenhet av spelvärlden i kombination med vår breda portfölj av varumärken, kommer att skapa en dynamisk miljö för våra fans runt om i världen.

- MGA Entertainment, vars produkter hör till de mest säljande och prisbelönta bland barn och ungdomar världen över, är en världsledare och vi är mycket glada över samarbetet. Att kunna kombinera deras ikoniska varumärken med våra plattformar för animerad film och spel ger goda möjligheter att skapa skalbara affärer tillsammans, säger Magnus Granqvist, VD för koncernens spelstudio.

Bublars mål sedan starten har varit att etablera licensavtal med globala varumärken med kända karaktärer, för att gemensamt utveckla innovativa appar och spel baserade på de allra senaste teknikplattformarna för 3D, animation, film och MMO-spel.

Den plattform som först ska användas baseras på Bublars senaste förvärv Plotagon, vars teknik möjliggör att skapa och dela egna 3D animerade filmer genom några knapptryckningar på mobilen eller datorn. För spelen kommer Bublars egenutvecklade plattform användas vilken ger möjlighet att skapa spelvärldar baserade på verklig kartdata och GPS. Det finns också system för att sammanföra alla spelare i en enda spelvärld.

- Det här är ett strategiskt viktigt samarbete som också öppnar upp affärsmöjligheter inom flera av Bublars verksamheter, säger Peter Levin, Koncernchef och VD, Bublar Group.

Bublar Groups uppförandekod är basen för allt samarbete med affärspartners och andra tredje parter. Affärsetiken är viktig och bygger på att agera i enlighet med lagar och förordningar i respektive länder, i enlighet med Dataskyddsförordningen ( GDPR), Children’s Online Privacy Protection Act, “COPPA” i USA och även på Bublars värderingar. Bublar värnar om säkerhet och integritet för användare av sina produkter. För varje spel eller app som utvecklas kommer finns det en sekretesspolicy som omfattar tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter vid åtkomst till och användning av produkter.

MGA Entertainment, Inc., med huvudkontor i Chatsworth, Kalifornien, är ett företag inom konsumentprodukter och underhållning som skapar innovativa egna och licensierade produkter som leksaker och spel, dockor, hemelektronik, heminredning, pappersprodukter och sportartiklar. MGA-familjen inkluderar prisbelönta märken som L.O.L. Surprise!™, Little Tikes®, Secret Crush, Tobi Robot Smartwatch, Rainbow High, Poopsie Slime Surprise!™, Sing-a-Long Lilly och Ami, Rescue Tales, VIRO Rides™, Na! Na! Na! Surprise och Zapf Creation®. För mer information besök www.mgae.com.

För mer information kontakta:
Magnus Granqvist, VD Virtual Brains,
email: magnus.granqvist@bublar.com, Telefon: 0733 311 776

Peter Levin, Koncernchef och VD, Bublar Group,
email: peter.levin@goodbyekansas.com, Telefon: 073 041 63 93

Bublar Group
Bublar Group AB (publ) är Nordens ledande noterade bolag inom visualisering och XR-teknologi. Företaget utvecklar produkter och lösningar baserade på avancerad teknologi; Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), VFX produktion, Cinematics, Performance capture & scanning, Digital Humans och Real Time animation.

Koncernen har världsledande bolag som kunder inom TV, film, streaming, spel, industri och e-handel. I företaget ingår dotterbolagen Goodbye Kansas (inkl. Infinite Entertainment), Vobling, Sayduck, Virtual Brains (inkl. Plotagon). Bublar har huvudkontor i Stockholm samt kontor i London, Helsingfors, Vilnius, Hamburg, Belgrad, Los Angeles och Manila. Företaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

In essence, Bublar Group will change the game. We change how we Work, Shop, and Play

Bolaget har G&W Fondkommission som Certified Adviser, Kungsgatan 3, Stockholm, Stockholm, email: ca@gwkapital.se, tel. 08-503 000 50.

Source: MFN