BrainCool AB (publ) - ny publikation Cooral® System

En artikel, "Can cryoprevention of oral mucositis be obtained at a higher temperature?" av Dr Java Walladbegi har publicerats i Clinical Oral Investigations. https://link.springer.com/article/10.1007/s00784-020-03765-9?fbclid=IwAR0OAmpsLyaRBQ3LpHanct5v-VJeNmwjGnJx41o6H3cA-vgGDCx0yq7C2aM

Resultaten visade som väntat att det blir en statistiskt signifikant skillnad i intraoral temperatur om man har ställt in Cooral® System på 8 °C jämfört med 15 °C, efter både 30 (1,87 °C, p < 0,001) och 60 min (2,48 °C, p < 0,001) kylning. Vidare tolererades 60 min kylning med 15 °C jämfört med 8 °C bättre och föredrogs av 15 av 20 deltagare (p < 0,001). Den lite högre interorala temperaturen bör inte påverka preventionen av oral mukosit.

VD Martin Waleij kommenterar:

Vi fortsätter vår kliniska utvecklingsplan med målsättning att implementera Cooral® System som standardbehandling för att förebygga oral mukosit inom cancervården. De nya resultaten stärker ytterligare användningen av Cooral® då vi kan erbjuda en mer tolererbar behandlingstemperatur än is.

Vi avvaktar publikationen av vår multicenterstudie som presenterades på ESMO den 18 september. Denna publikation kommer att vara viktig för Cooral® vid marknadslanseringen av produkten.

Resultaten från studien visade som vi har kommunicerat tidigare att kylning med Cooral® System på cancerpatienter med myelom eller lymfom var lika effektivt som is när det gäller att förebygga uppkomsten av svår oral mukosit (OM). Cooral® visade sig dock vara effektivare än iskylning mätt på OMAS (oral mucositis assessment) -skalan (0 - 4) - skalan graderar hur allvarlig biverkan är - (medelvärde 0,99 för Cooral® mot 1,24 för is). För de patienter som hade lymfom visade sig även att kylning med Cooral® System vara betydligt mer effektivt jämfört med is och en statistiskt signifikant skillnad kunde säkerställas (OMAS-total: 1,77 vs 3,08; p = 0,047). Resultaten visade inte bara en statistiskt signifikant skillnad utan också att resultaten är av stor klinisk betydelse.

BrainCool AB kommer den 27 januari (kl.16.00 - 16.30) att presentera lanseringsplanen för Cooral® System på Aktiedagen i Lund. För information om eventet kan ni se här https://www.aktiespararna.se/aktiviteter/aktiedagen-lund-digitalt