1515
H & M Hennes & Mauritz AB: H&M-gruppens försäljningsutveckling för helåret 2020 inklusive fjärde kvartalet

H&M-gruppens nettoomsättning minskade med 10 procent i lokala valutor i fjärde kvartalet 2020, dvs under perioden 1 september 2020 till 30 november 2020, jämfört med motsvarande period föregående år. För räkenskapsåret 2020 minskade nettoomsättningen med 18 procent i lokala valutor. Omräknat till SEK, uppgick koncernens nettoomsättning till MSEK 52 543 (61 694) under fjärde kvartalet 2020. För helåret 2020 uppgick nettoomsättningen till MSEK 187 025 (232 755).

2020 - ett år präglat av covid-19-pandemin
H&M-gruppen inledde året starkt med en bra utveckling innan den första vågen av covid-19 slog till. Som en följd av omfattande samhällsrestriktioner med tillfälliga butiksstängningar och stora nedgångar i kundtrafiken till fysiska butiker, minskade försäljningen kraftigt, framför allt under andra kvartalet.

En stark återhämtning under tredje kvartalet fortsatte under en stor del av fjärde kvartalet. Från 1 september till 21 oktober minskade försäljningen med 3 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år. Från 22 oktober till 30 november minskade försäljningen jämfört med motsvarande period föregående år med 22 procent då återhämtningen övergått i en ny inbromsning som en följd av pandemins andra våg.

Kommunikation i samband med bokslutskommuniké
Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2020, 1 december 2019 - 30 november 2020, publiceras kl 08.00 CET den 29 januari 2021, följt av en digital presskonferens kl 09:30 CET för finansmarknad och media där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge medverkar. Presskonferensen hålls på engelska. Presentationsmaterial kommer att finnas på hmgroup.com.

För bokning av intervjuer i samband med bokslutskommunikén den 29 januari 2021, vänligen kontakta:
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.

Helena Helmersson, vd

 
Kontaktpersoner:
Nils Vinge, IR-chef 08-796 52 50 nils.vinge@hm.com
Kristina Stenvinkel, kommunikationsdirektör 08-796 39 08 stenvinkel@hm.com

Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från bokslutskommunikén, 1 december 2019 - 30 november 2020, som publiceras den 29 januari 2021.

För mer information från H&M-gruppen samt pressbilder besök hmgroup.com/media (https://hmgroup.com/media.html). 

+----------------------------------------------------------------------------+
|Informationen i detta pressmeddelande är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB|
|(publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr |
|596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för |
|offentliggörande den 15 december 2020 kl. 08.00 (CET). |
|Detta pressmeddelande, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns |
|tillgänglig på hmgroup.com. |
+----------------------------------------------------------------------------+
 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-koncernen 52 onlinemarknader och cirka 5 000 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2019 uppgick nettoomsättningen till SEK 233 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 179 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.

Source: Cision
Tillbaka

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?