RaySearch Laboratories: JOHNS HOPKINS MEDICINE TAR DOSPLANERING FÖR STRÅLBEHANDLINGAR MED FOTONER TILL NÄSTA NIVÅ MED RAYSTATION

RaySearch Laboratories AB (publ) meddelar att det avancerade dosplaneringssystemet RayStation®* ska utökas vid Department of Radiation Oncology and Molecular Sciences vid Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center, i Baltimore, USA, utnämnt av National Cancer Institute (NCI) som ett Comprehensive Cancer Center. Utökningen inkluderar dosplaneringssystem för strålbehandlingar med fotoner vid centret och vid flera anslutna center.

Johns Hopkins Proton Center vid Sibley Memorial Hospital har använt RayStation för planering av strålbehandlingar med protoner sedan centret öppnade. Nu utökar Johns Hopkins Medicine sin användning av RayStation till att även omfatta planering av strålbehandlingar med fotoner vid alla sina anslutna center.

Johns Hopkins Medicine är en framstående sjukvårdsgrupp med huvudkontor i Baltimore, Maryland och de behandlar över 3 000 patienter årligen med strålbehandling med fotoner. Beslutet att välja RayStation gör det möjligt för Johns Hopkins att samla befintliga system och standardisera planeringen av strålbehandlingar inom alla enheter.

RayStation-installationen tillhandahåller avancerad automatisering och banbrytande funktioner baserade på artificiell intelligens såsom segmentering med djupinlärning samt automatiserad planering med maskininlärning. Andra nyckelfunktioner i RayStation inkluderar automatiserad bröstplanering och fallback-planering (automatiserad planering för olika modaliteter och generering av reservplaner), flermålsoptimering, deformabel registrering och adaptiv behandling.

Avtalet innebär en enhetlig konfiguration för fem center i området Baltimore-Washington D.C regionen: Johns Hopkins Hospital, Kimmel Cancer Center vid Johns Hopkins Bayview, Kimmel Cancer Center vid Green Spring Station, Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center vid Sibley Memorial Hospital och Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center vid Suburban Hospital.

RayStation representerar nästa generations dosplaneringssystem och är marknadsledande inom strålbehandling med protoner. Systemet erbjuder en överlägsen användarvänlighet, banbrytande funktioner samt fördelar för strålningsonkologer, t ex maskininlärning, automatiserad planering, stöd för adaptiv behandling, flermålsoptimering, snabb dosberäkning med hög precision, robust optimering, därtill en omfattande uppsättning verktyg som hjälper läkare att effektivt representera patientens anatomi vilket gör det enkelt att jämföra och godkänna dosplaner.

Johan Löf, grundare och VD, RaySearch: "Vi är väldigt glada över att få hjälpa Johns Hopkins med utökningen av RayStation. Den kommer att innebära enorma fördelar för patientbehandlingarna och kraftigt effektivisera arbetsflödet. Vi ser fram emot att expandera vårt samarbete med Johns Hopkins över hela USA."

Ordervärdet exklusive serviceavtal är cirka 2.9 MUSD, varav merparten intäktsredovisas i fjärde kvartalet 2020.

Om Johns Hopkins Medicine
Johns Hopkins Medicine har sitt huvudkontor i Baltimore, Maryland och sammanför läkare och forskare från Johns Hopkins University School of Medicine med de organisationer, vårdpersonal och anläggningar som ingår i företagsgruppen The Johns Hopkins Hospital and Health System. Johns Hopkins Medicine har sex universitetssjukhus och närsjukhus, fyra center i ytterområden för vård och kirurgi, över 40 vårdcentraler, en grupp för hemsjukvård samt en internationell division, och de har ett omfattande utbud av vårdtjänster.
Johns Hopkins Hospital rangordnas som det tredje bästa sjukhuset i USA och Sidney Kimmel Cancer Center rangordnas som nummer fyra bland cancersjukhusen i USA enligt undersökningen U.S News och World Report 2020-21.

Om RaySearch
är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. Företaget marknadsför dosplaneringssystemet RayStation och nästa generations onkologiinformationssystem RayCare* över hela världen. Över 2 600 kliniker i mer än 65 länder använder programvara från RaySearch för att öka livskvaliteten och förbättra resultaten för sina patienter. Företaget grundades år 2000 och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003.

Om RayStation
RayStation är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som många ledande cancercenter världen över väljer att använda. Det kombinerar unika funktioner som oöverträffad kapacitet för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering med IMRT och VMAT med ytterst precisa dosmotorer för strålbehandling med fotoner, elektroner, protoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det fungerar som ett kontrollcenter för all behandlingsplanering så att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare, som är nästa generations onkologiinformationssystem. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapar vi bättre vård för cancerpatienter över hela världen.

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.

Mer information om RaySearch finns på www.raysearchlabs.com

Om du vill veta mer är du välkommen att kontakta:
Johan Löf, grundare och VD, RaySearch Laboratories AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-510 530 00
johan.lof@raysearchlabs.com

Peter Thysell, finanschef på RaySearch Laboratories AB (publ)
Telefon: +46 (0)70 661 05 59
peter.thysell@raysearchlabs.com