Boozt uppgraderar helårsprognosen för 2021 till 25-30% nettoomsättningstillväxt med en justerad rörelsemarginal över 5,5%

För det första kvartalet väntas en nettoomsättningstillväxt om 47-49% med en justerad rörelsemarginal runt 6%. Utvecklingen överträffade förväntningarna som en följd av tilltagande stark tillväxt för både Boozt och Booztlet genom hela kvartalet. Förbättringen i rörelseresultatet var drivet av en förbättrad bruttomarginal och en lägre andel operativa kostnader.

Vd Hermann Haraldsson: ”Vårt momentum från 2020 har följt med in på det nya året och vi kan se att många av de nya kunder vi fick förra året fortsätter handla med hög frekvens, samtidigt som våra befintliga kunder fortsätt vara lojala.
Vi är mycket nöjda att kunna rapportera ett starkt första kvartal och att vi ser en fortsatt positiv utveckling under första halvan av april som var den månad då vi hade allra högst tillväxt ifjol. Allteftersom COVID-restriktionerna börjar lättas upp i delar av Norden ser vi ett ökat intresse från kunder och en större efterfrågan på mode i allmänhet. Till följd av en bättre utveckling än väntat under första kvartalet, en lovande start på den nya säsongen och mindre osäkerhet kring utvecklingen av resten av året, känner vi oss trygga i att göra en betydande uppjustering av prognosen för 2021.”

Justerad prognos 2021
Nettoomsättningstillväxt om 25-30% (tidigare 20-25%)
Justerad rörelsemarginal över 5,5% (tidigare över 5%)

På grund av den pågående COVID-19-situation bör det betonas att de grundläggande antagandena bakom utsikterna är mer osäkra än normalt.

I enlighet med vår finansiella kalender planerar vi att publicera vår kvartalsrapport för det första kvartalet 2021 den 7 maj 2021 med mer information kring våra resultat. Vi planerar att hålla en webcast för investerare och analytiker samma dag.

För mer information kontakta:
Hermann Haraldsson / koncern-vd/ Tel: +45 20 94 03 95 / Email: heha@boozt.com
Sandra Gadd / finanschef / Phone: +46 768 27 61 18 / Email: sga@boozt.com
Anders Enevoldsen / Kommunikations- & IR-direktör/ Tel: +45 53 50 14 53 / Email: anen@boozt.com
Ronni Olsen / Kommunikations- & IR-direktör/ Tel: +45 31 22 04 56 / Email: rofo@boozt.com

Source: MFN