ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 22 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Bil

VW fortsätter öka i USA

  • BÄST I VÄST. Volkswagens försäljningschef Jürgen Stackmann är mest nöjd med försäljningssiffrorna i Europa och USA och känner tillförsikt för Sydamerika. Foto: Carl-Johan Lejland

GENÈVE. Volkswagens 2016 präglades av den uppmärksammade dieselskandalen. Men också av rekordförsäljning och en global tillväxt på 3 procent.
2017 har börjat starkt och försäljningschefen Jürgen Stackmann ser inga mörka moln på himlen.

Man kunde ju tro att ”dieselgate” skulle innebära ett ras i försäljningen för Volkswagen. Men så blev det inte. I stället fortsatte märket att öka och i USA, där utsläppsskandalen uppdagades, är Volkswagen inne på femte månaden i rad med en tillväxt på över tio procent.

”Volkswagen har en väldigt trogen skara bilägare, något som blir tydligt i tuffa tider”, säger försäljningschefen Jürgen Stackmann när Di träffar honom i Genève.

Han är särskilt nöjd med utvecklingen i USA och i Europa. Dessutom ser han en ljusning på den förra året så tröga sydamerikanska marknaden.

”Där hade vi en perfekt storm med både politisk och ekonomisk oro. Men Sydamerika är på väg upp igen och vi har exempelvis börjat året med väldigt bra siffror från Argentina och Brasilien, samt på flera mindre marknader.”

Vare sig brexit eller Donald Trumps tal om importtullar har hittills haft någon negativ inverkan på köpsuget bland kunderna.

”Det pratas och diskuteras mycket men än så länge har ingenting hänt. Och vi har en stark närvaro i Chattanooga i USA där vi skapar väldigt många arbetstillfällen. Vad gäller Mexiko så är det inte bara ett viktigt produktionsland för oss, utan även en viktig försäljningsmarknad”, säger Jürgen Stackmann.

Den marknad som startar oväntat svagt i år är Kina och där ligger försäljningen hittills i år något lägre än under motsvarande period i fjol.

”Men vår marknadsandel ligger stabil och när vi summerar helåret tror vi på tillväxt i Kina även i år. Det är en otrolig marknad. Skulle tillväxten stanna på fem procent skulle man säga att det är en kollaps. I absoluta tal handlar det ändå om en tillväxt på två miljoner bilar”, säger Jürgen Stackmann.

Förutom nya uppdateringar av viktiga modeller som Golf och Polo lanserar Volkswagen i år även en lite udda fågel för att vara märket, Arteon. Bilen kan sägas vara en efterföljare till Passat CC, men är i den här generationen en mer specifik bil där hjulbasen exempelvis är längre än i vanliga Passat. Bilen ska slå in en kil för VW på marknaden för premiumsedaner och slåss med modeller från BMW, Mercedes och även koncernsyskonet Audi är det tänkt.

I volym innebär det att modellen kommer att vara en produkt på marginalen för Volkswagen, men kanske också att man kan ta kunder från andra dyrare märken.

”Marknaden för premiumsedaner i Europa är liten och minskande. Men Arteon är viktig ändå. Inte för att Volkswagen ska vara ett premiummärke, för det ska vi inte vara, men det är viktigt för märkets styrka att vi också kan erbjuda modeller som annars förknippas med lyxmärken.”

I koncernen finns en ny strategi som bland annat går ut på att lansera inte färre än 30 renodlade elbilar fram till och med 2025. Och redan inom något år kommer en ny familj elbilar från Volkswagen.

Jürgen Stackmann talar om en nära framtid där el- och hybrider inte kommer att ses som de förnuftiga men kanske lite tråkiga alternativen, utan tvärtom som de bästa och roligaste.

”Det kommer att vara spännande bilar som människor vill bli sedda i. Än så länge har vi kommit så långt att det finns ett stort intresse bland vanliga bilköpare och vi ser hur olika stöd till elbilar gett resultat, som exempelvis i Norge. Den riktigt stora förändringen kommer dock när kunderna vill ha elbilar för att de är mer lockande än konventionellt drivna.”

Samtidigt slår Jürgen Stackmann fast att det är för tidigt att räkna ut bensin- och dieselbilar.

”Vi kommer att fortsätta bygga konventionellt drivna bilar samtidigt som vi bygger elbilar. Båda linjerna kommer att existera parallellt i många år framöver.”

Tyck till