1515

Volvo vänder i USA

Efter ett första kvartal där försäljningen rasat i USA har Volvo Cars vänt uppåt igen.
I april ökade försäljningen hela 15 procent och det på en sjunkande marknad. Allt talar för att sviten av rekordår för bilförsäljningen i USA bryts i år.

 

 

Försäljningen av lätta fordon i USA gick ner med 4,7 procent i april jämfört med samma tid i fjol – det var den fjärde månaden med nedgång vilket ses som ett tecken på att 2017 inte kommer att leverera samma tillväxt som de senaste åren. I fjol såldes rekordmånga bilar i USA – 17, 5 miljoner.

Ökade rabatter och subventioner har inte hjälp till att få fart på marknaden. Bland orostecknen finns stigande räntor och fallande begagnatpriser.

Men situationen är inte alls som när botten gick ur bilbranschen efter finanskrisen. Då dök försäljningen i USA från 16,2 miljoner bilar 2007 till 10,2 miljoner bilar 2009. Analysföretaget IHS Markit konstaterar i branschtidningen Automotive News att USA-marknaden fortfarande ser ut att komma över 17-miljonerstrecket i år vilket bara har hänt fyra gånger förut – 2000, 2001, 2015 and 2016.

De amerikanska tillverkarna har redan reagerat på den svagare försäljningen och dragit ner på produktionen.

Försäljningen på USA-marknaden för Ford och General Motors gick bakåt i april med 7,1 procent respektive 5,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Även Toyota föll och fick se sin försäljning minska med 4,4 procent.

Volvo Cars gick därmed mot strömmen när bolaget stärkte sin försäljning. Det skedde efter en motig inledning på året.  Volvo rasade under första kvartalet med 18 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Bolaget har förklarat det med att produktionen inte har kunnat svara mot efterfrågan över världen på den nya 90-serien.

I april såldes 7.121 Volvobilar i USA - en uppgång med 15,4 procent. Bäst säljande modell var den stora suven XC90.

Globalt fortsätter Volvos uppåtgående kurva. Försäljningen steg 10,5 procent i april, där Kina var en raket med en uppgång på 38 procent. Bolaget räknar med fortsatt ökad försäljning nu när den nya XC60 har lanserats och senare i år kommer även den mindre suven XC40.

Utvecklingen i USA är mer osäker beroende på vart marknaden tar vägen. Volvos USA-chef, Lex Kerssemakers, har tidigare sagt att han inte tycker att det är en hälsosam utveckling med ökade rabatter.

I ett pressmeddelande kommenterar han aprilförsäljningen med att Volvo har kunnat leverera fler bilar till USA.

"Vi har precis börjat se de första tecknen på ökad tillgång på USA-marknaden och det kommer successivt öka under året", säger Lex Kerssemakers.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?