ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Volvo utvecklar helt ny teknik för elbilar

  • Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars, på bilsalongen i Geneve 2017 Foto: Håkan Matson

GENEVE. Volvo Cars håller på att utveckla en helt ny teknik för framtida elbilar. Det avslöjar nye utvecklingschefen Henrik Green i en intervju med Di. Med den nya tekniken ska kunderna kunna välja mellan olika batterier och olika antal motorer.

Volvo Cars har ökat tempot i utvecklingen av elbilar sedan Henrik Green tog över efter Peter Mertens, som i höstas lockades över till Audi.

”De senaste två åren har vi varit fokuserade på att lansera våra nya modeller baserade på SPA-bottenplattan i 90-serien, i år 60-serien och senare 40-serien, men nu är vi inne i en definierande fas för vilka produkter som ska komma efteråt. Sedan vi beslutade om SPA-bilarna har jättemycket hänt, särskilt när det gäller batterierna, som blivit mycket bättre. Nu avser vi att vi lansera en renodlad elbil som säljer på sina egna meriter 2019”, säger Henrik Green.

Planen är att utveckla SPA-bottenplattan så att den blir ännu mer modulär än i dag. I nästa generation ska den rymma alltifrån förbränningsmotorer till små batterier för laddhybrider till stora batteripack för renodlade elbilar.

”Vi vill bli mer flexibla och snabbare. Jag ser ingen tillverkare på marknaden i dag som har det system vi skissar på”, säger Henrik Green.

När Di talade med vd Håkan Samuelsson om saken sa han, en smula sorglöst, att det ”bara handlar om att bygga om golvet”, medan resten av bilens chassi behålls.

Den är den utmaningen som Henrik Green har att kämpa med nu.

”Vi vill ha ett brett utbud av elektrifierade bilar, bland annat med olika kapacitet på batterierna som ger olika räckvidd. Vår bransch och många kunder är så vana vid lång räckvidd, genom stora bränsletankar och snåla dieselmotorer, och vissa kunder kommer att vilja ha det också i framtiden. Men samtidigt kommer det en yngre generation som inte nödvändigtvis behöver läng räckvidd. Jämför med en Iphone. En del vill att batteriet ska räcka i tre dagar, medan andra som föredrar lättare, mindre och billigare batterier nöjer sig med att ladda varje natt”, säger Henrik Green.

När Volvos första renodlade elbil lanseras 2019 bygger den dock fortfarande på SPA-plattan och får en räckvidd på 50 mil.

”I början kommer det att vara ett krav från kunderna, men senare kan vi trappa ned räckvidden för vissa versioner.”

I det modulära systemet ingår också möjligheten att låta bilarna ha en eller två elmotorer, återigen beroende på kundernas krav.

Som ett led i den utökade elbilssatsningen ska Volvo Cars också ändra strategi för dottermärket Polestar, som tidigare var helt inriktat på konventionella förbränningsmotorer med massor av hästkrafter och höga prestanda.

Nu ska Polestar bli en föregångare just när det gäller elektrifiering,

”Det kommer inte att vara ett bensinorienterat märke längre, utan vi ska flytta fokus till elektriska prestanda”, säger vd Håkan Samuelsson till Di.

Han förklarar att Polestar ska står för det engelska begreppet ”progressive premiumness”.

”Polestar ska identifiera vad folk tycker är premium är om fem år”, svarar Håkan Samuelsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies