ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 18 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Bil

Volvo startar tillverkning i Indien

  • Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Foto: TT

Volvo Cars ska börja bygga bilar i Indien och ser en potential för lyxiga bilar i den snabbväxande indiska ekonomin. Men det är en tuff marknad där en av världens största tillverkare, General Motors, nu drar sig ur.

Indien har gått om Kina i tillväxtligan och ser med en förväntad BNP-tillväxt på 7,5 procent i år ut att fortsätta vara den snabbast växande ekonomin bland de stora marknaderna.

Med en av världens största befolkningar och en växande medelklass väntas bilförsäljningen stiga och möjligheterna att sälja dyrare bilar ökar. Hittills har den indiska bilmarknaden mest handlat om billiga bilar och flera märken säljer fordon som saknar både komfort – och säkerhetsutrustning bara för att pressa priserna.

Premiummarknaden är ännu svag, men Volvo Cars räknar med att dra fördel av en förväntad uppgång. Bolaget har satt som mål att dubbla sin marknadsandel, som nu ligger på fem procent, fram till 2020.

Av Volvos globala försäljning på 534.000 bilar i fjol såldes endast drygt 1.400 bilar i Indien, men det var en ökning med hela 24 procent och ökningstakten hittills i år är 35 procent.

"Att starta fordonsmontering i Indien är ett viktigt steg för Volvo Cars eftersom vi strävar efter att öka vår försäljning på den här snabbväxande marknaden och dubbla vår marknadsandel i premiumsegmentet under kommande år", kommenterar Volvo Cars vd Håkan Samuelsson Indiensatsningen i ett pressmeddelande.

Slutmonteringen görs i samarbete med den tunga fordonstillverkaren Volvokoncernen och bilarna ska sättas ihop i en redan existerande lastbilsfabrik nära Bangalore i södra Indien. Först ut blir den stora suven XC90 i slutet av året, men sedan planeras också för andra modeller.

Volvo Cars har sedan tidigare slutmontering även i Malaysia. Det handlar inte om fullskaliga fabriker som bolaget har i Sverige, Belgien, Kina och från och med nästa år i USA, utan om ditsända delar som sätts ihop.

Det följer ändå den indiska regeringens plan "Make in India" som lanserades 2014 för att öka den inhemska produktionen och industrins andel av BNP. En rad åtgärder har genomförts för att förbättra affärsklimatet och i fjol var Indien det land som tog emot mest utländska direktinvesteringar i världen visar en sammanställning från Tillväxtanalys. Hur mycket Volvo Cars investerar för att starta produktion i Indien avslöjar inte bolaget.

Indien är en mycket konkurrensutsatt bilmarknad med många inhemska märken och de internationella jättarna på plats. I fjol tillverkades 3,7 miljoner bilar i landet, enligt den internationella bilorganisationen Oica. Det såldes strax under 3 miljoner bilar.

Amerikanska General Motors, som har funnits på den indiska marknaden i två decennier, har kommit fram till att det inte är värt kostnaderna att konkurrera om de indiska kunderna. På torsdagen meddelade GM att man slutar med försäljning av Chevrolet, som varit det enda märket man sålt i Indien. En av fabrikerna ska säljas till den kinesiska samarbetspartnern SAIC och den andra fabriken ska enbart producera för export till bland annat Mexiko och Sydamerika, skriver Reuters. Planerade satsningar i Indien ställs in. GM anser sig kunna få mer tillbaka på investeringar på annat håll i världen.

En av orsakerna till att GM inte har lyckats i Indien är att man inte har kunnat konkurrera i budgetklassen eftersom man sålt bilar med global säkerhetsstandard. Chef för General Motors internationella verksamhet är Stefan Jacoby, som 2012 sparkades som vd för Volvo Cars efter att han fått en stroke. I efterhand har det kommit fram att avskedandet bland annat hängde ihop med att kostnaderna skenat.

Till Reuters säger han att GM ska ha kvar produktion i Indien för att utnyttja de låga kostnaderna för tillverkning och en utmärkt leverantörsbas.

Tyck till