1515
Annons

Volvo rycker ifrån som tjänstebilsfavorit

Volvo rycker ifrån som svenskarnas tjänstebilsfavorit – och miljöfrågan blir allt viktigare. Det visar Leaseplans årliga Tjänstebilsbarometer, där 4 068 tjänstebilsförare har svarat på en rad olika frågor om bilar och bilism. Däremot är kunskaperna om miljöfrågorna ibland bristfälliga.

I undersökningen från Leaseplan, Sveriges största bolag på operationell leasing, svarar tjänstebilsförarna på frågor som rör bilen och bilismen, från miljö till säkerhet, från färg på bilen till dubbdäck eller inte. Undersökningen är gjord under november.

Det står klart att Volvos nya modeller attraherar också dem som kör tjänstebil. 40 procent svarar att de vill välja en Volvo som sin nästa tjänstebil. När undersökningen gjordes första gången 2010 var det endast 25 procent.

Bara sedan i fjol har Volvo gjort ett rejält ryck – från 36 till 40 procent – medan de två främsta tyska konkurrenterna båda tappat i popularitet. BMW går från 17 till 15 procent, Audi från 14 till 11 procent och i båda fallen handlar det med stor säkerhet om att deras större modeller 5-serien och A6 börjar bli åldersstigna. Just nu lanseras nya 5-serien, medan nya A6 dröjer till 2018.

Men båda kan få problem att köra ifatt om Volvos modeller fortsätter att hålla vad de lovar.

När det gäller modelltyper fortsätter suvarna att öka något som framtida tjänstebilar (från 30 procent till 32), medan allt fler vill ha fyrhjulsdrift. Siffran är 89 procent, mot 85 ifjol. Lika stark är önskan att välja automatlåda på den kommande tjänstebilen: 90 procent, mot 84 ifjol.

Intresset för att köra mer miljövänligt ökar också. Helt eller delvis eldriva bilar växer starkt i popularitet. De flesta skulle vilja ha en dieselhybrid. Det svarar 48 procent, mot 45 i fjol. Den ökade populariteten är en smula överraskande, eftersom det egentligen bara finns två laddhybrider med dieselmotor – Audi Q7 och Volvo V60.

11 procent vill ha en bensinhybrid, mot bara 5 procent i fjol och lika många, 11 procent, vill ha en renodlad elbil, mot 6 procent i fjol.

Andelen som kan tänka sig en renodlad elbil kryper sakta uppåt – till 85 procent i fjol, mot 82 året innan – men kraven på räckvidd är fortsatt höga.

87 procent kräver att den ska vara 30 mil eller längre för att elbilen ska vara ett alternativ. Noteras bör att det för ett par år sedan bara var Tesla som klarade ett sådant krav, men att det nu lanseras flera bilar som gör det: Opel Ampera-e, Renault Zoe och VW e-Golf.

Dieselbilar, som har dominerat tjänstebilsmarknaden under åtskilliga år, rasar rejält – från 47 till 37 procent.

Glädjande för landets politiker torde vara att fler äntligen verkar förstå den rådande miljöbilsdefinitionen. Andelen har ökat från 40 till 48 procent, medan bara 23 procent säger sig inte känna till den – mot 35 procent i fjol.

Skapa en helt kostnadsfri bilpolicy för företaget här (extern tjänst)

Betydligt mindre glädjande för politikerna är att försvinnande få känner till utredningen om ett nytt skattesystem, baserat på bonus-malus. Bara nio (9) procent säger att de känner till utredningen, som just nu är ute på remiss.

Som politiker kan det inte heller vara särskilt kul att få veta att nästan hälften av tjänstebilsförarna i Sverige tycker att de gör ett dåligt jobb i miljöfrågan. I fjol svarade 58 procent ja på frågan om politikerna gör ett bra jobb vad gäller att minska bilarnas miljöpåverkan, i år har siffran sjunkit till 54 procent.

När det gäller de olika partierna anses Miljöpartiet driva frågan bäst: 27 procent (26 i fjol). Som i övriga politiken ökar Centern, medan moderaterna minskar – och båda når 9 procent.

Vänsterpartiet har uppenbarligen inget förtroende alls i miljöfrågan bland tjänstebilsförarna och får noll (0) procent.

Årets undersökning innehåller också några nya frågor – och en är extra intressant: ”Kan du tänka dig att åka med i en förarlös bil?”

Bara 53 procent svarar ja, medan 47 procent följaktligen säger nej.

Det senare är en anmärkningsvärt hög siffra med tanke på att världens bilindustri kör så hårt i spåret med förarlösa bilar.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?