ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 26 MAJ Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Volvo-chefens löfte: Då ska hälften av bilarna vara eldrivna

  • Volvo Cars vd Håkan Samuelsson Foto: Karin Olander

På bilmässan i Peking haglade de kaxiga målen kring elektrifiering från bilmärkena i Geelykoncernen. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson stack ut hakan och lovade att hälften av bolagets försäljning 2025 ska vara rena elbilar.

Fast han slängde in en brasklapp.

”Under förutsättning att laddinfrastrukturen är uppbyggd ser vi att det är ett realistiskt mål. Annars kan det bli svårt, men vi får anta att det kommer finnas bra möjligheter att ladda 2025”, sa han till Di efter bilmässans presskonferens.

Den avslutade han med att välkomna vad han kallade ”en speciell gäst” och det gick ett sus genom havet av kinesiska journalister när Geelykoncernens grundare och störste ägare Li Shufu kom upp på podiet. Den kinesiske miljardären sa dock inget utan lät sig bara fotograferas.

Det var den första kinesiska bilmässan efter att Geely, som startade med bilproduktion så sent som i slutet av 1990-talet, överraskande blev största ägare i de båda europeiska fordonsjättarna Daimler och AB Volvo i vintras.

Håkan Samuelsson tackade Li Shufu för allt stöd sedan Geely köpte Volvo Cars 2010.

”Vi har verkligen transformerat företaget under Geely till en helt ny nivå och det hade inte varit möjligt utan ditt stöd”, sa Håkan Samuelsson.

I en debattartikel i Di beskrev Li Shufu nyligen sin syn på fordonssektorn och att hans förvärv i AB Volvo och Daimler ska ses i ljuset av att hela branschen förändras. Det krävs samarbete annars riskerar man att uppslukas, hävdade han.

”Det var bra att han gjorde en förklaring offentligt”, kommenterar Håkan Samuelsson.

Har han rätt?
”Jag skulle vilja säga så här: När det kommer ny teknologi gäller det att vara konkurrenskraftig inom den teknologin och då ska man välja partners för att vara det. Vi har valt ett antal nya partners som kommer att ge den impuls som vi behöver”, säger Håkan Samuelsson och fortsätter:

”Som Google för Androidsystemet, Uber för självkörande bilar, Autoliv med Zenuity, Amazon för internetleveranser och Nvidia när det gäller processorer för självkörande bilar. Fem relativt okonventionella samarbetspartners. Men jag utesluter heller inte att det går att hitta områden att samarbeta på med andra biltillverkare fast vi har inte några sådana planer nu.”

Li Shufu var även med under presskonferenserna som Volvo Cars kinesiska systermärken Geely Auto och Lynk & co höll, men fortsatte med att bara att låta sig fotograferas. Några frågor ville han inte svara på. Geely Autos vd An Conghui var desto frispråkigare.

Han beskrev den tekniska utvecklingen mot mer elektrifiering som ett tekniskt krig där Geely ska vara en förtrupp i omvandlingen.

”Den kommande tekniska revolutionen har gett oss en chans att gå från följare till global ledare”, sa han.

För första gången var alla bilar i Volvo Cars monter på en mässa utrustade med sladd eftersom Volvo valt att enbart visa sina laddhybrider. För XC40 med plug-in-alternativ var det premiär.

Håkan Samuelsson tog upp förra årets beslut om att alla nya Volvomodeller från 2019 ska ha någon form av elektrifiering, antingen helt eldrivna, vara laddhybrider eller så kallade mildhybrider med 48-voltsystem.

Volvos första renodlade elbil ska komma nästa år.

”Nu följer vi upp det med att säga att hälften av försäljningen 2025 ska vara rena elbilar, alltså batteridrivna, och resten hybrider”, säger han.

Enligt forsknings- och utvecklingschefen Henrik Green ska det ske genom att Volvo ska ha väldigt breda erbjudanden med elbilar i alla segment och prisklasser.

”En nyckel här är att teknologin blir effektivare och det kommer den att bli. När vi säger att hälften av bilarna ska vara elektriska förväntar vi oss inte att kunderna växlar prisklass. Hälften måste finnas inom vårt nuvarande prisspann”, säger han.

I Kina skruvas kravet på tillverkarna upp nästa år när minst tio procent av försäljningen måste vara laddbara bilar. I fjol hade Volvo Cars endast den importerade XC90 som laddhybrid – en bil som var väldigt dyr och sålde marginellt.

Både vd:n och utvecklingschefen är säkra på att Volvo Cars klarar de kinesiska elbilskvoterna nästa år.

”Ja, det är vi inte oroliga för. Vi har nu både lokalbyggda XC60 och S90 med plug-in och snart även XC40. Vi får även tillgodoräkna oss 48-voltshybriderna”, säger Henrik Green.

Kina är världens största bilmarknad och det land där det säljs flest elektriska fordon. Det finns en mängd nystartade bolag som alla vill få en del av elbilskakan. Håkan Samuelsson utnämnde Polestar, som numera är ett eget märke som fokuserar på elektrifierade sportbilar och som ska starta tillverkning i Kina nästa år, till det starkaste start-upbolaget.

”Polestar har både utvecklingen från Volvo, produktionen och servicen. Det gör dem så starka. Vi har sett att det inte är så lätt att få i gång produktionstakten när man börjar från scratch.

Du menar Tesla?
”Jag vill inte nämna någon. Men det är inte lätt att starta från noll”, säger Håkan Samuelsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies