1515
Annons

Volvo-chefen: ”Elbilar som gäller i Europa redan 2025”

Glöm 2030. Redan 2025 kommer det vara elbilar som gäller i Europa och i stora delar av Kina och USA, enligt Volvo Cars produktchef Henrik Green.
”Vi kommer att se överkapacitet på bilar med förbränningsmotor. Vi kommer att få se priskrig och fallande restvärden”, säger han.

Volvo Cars produktchef Henrik Green på Stora Mobilitetsdagen.
Volvo Cars produktchef Henrik Green på Stora Mobilitetsdagen.Foto:evelina carborn

På tisdagen deltog Henrik Green på Dagens industris konferens Stora Mobilitetsdagen och och presenterade sin vision och syn på de närmsta åren för bilmarknaden och den svenska nationalklenoden. 

Att Volvo Cars VOLCAR B -1,79% Dagens utveckling ska vara helelektriska 2030 är känt sen tidigare, men Henrik Green menar att det egentligen är ett ointressant årtal. Övergången kommer att ske långt tidigare.

”Efterfrågan på elbilar sticker redan nu i flera länder. Särskilt i Europa kommer elbilsmarknaden vara den relevanta för alla kunder långt innan 2030”, säger han. 

Han betonar dock att Volvo Cars fortsatt kommer att erbjuda hybrider fram till 2030 eftersom det kommer finnas marknader där laddinfrastrukturen inte hänger med.

Det talas om att bilbranschen befinner sig mitt i en historisk omställning just nu. Ofta är det elektrifieringen av fordonen det syftas på i det sammanhanget, men en kanske lika stor förändring sker också vad gäller bilens hjärna, där datorer tar över allt större del av bilens funktioner. Den mjukvaru-revolution som pågår kommer helt att förändra hur vi ser på vårt fordon, menar Green. 

”En bil som inte blir bättre av sig självt, inte uppdateras över molnet, som du inte kan köpa mer kilowatt till när du sitter i soffan med din mobil kommer inte vara relevant 2025”, säger Green.

Elektrifieringen av fordonen och en större miljömedvetenhet kommer också förändra vad vi anser vara en eftertraktad bildesign. 

”Fyrdubbla kromade avgasrör och en gigantisk grill kommer inte vara attribut som gör att du som ägare kan känna dig medveten och framåtlutad 2025. Exakt vad det blir istället är svårt att förutse.”

I dag står Volvo fast i beslutet av vara helelektriska 2030, men det var inte alls givet att Volvo Cars skulle börja utveckla eldrift i sina bilar. Två viktiga vägskäl ledde in bolaget på den väg de befinner sig på i dag.  Det första var för femton år sedan då bolaget precis lanserat en ny generation dieselbilar. Skulle man lansera dessa i USA som precis infört tuffare lagar mot utsläpp av växthusgaser? Eller skulle man välja att satsa på sin plugin-teknologi?

”Det var tempererade diskussion i företaget. Det vägde extremt jämnt. Jag är glad och förvånad över att vi valde att gå på plug-in-teknologin. Det har varit väldigt framgångsrikt”, säger han. 

Andra vägskälet kom 10 år senare. Då handlade diskussionen om nästa generations XC90. Skulle man gå all in på el, och skippa möjligheten att kunna använda plattformen till att bygga laddhybrider? Man valde det första. 

”Framtiden får visa om det var ett klokt val att göra detta.”

Den nya generationen av Volvo Cars populära suv kommer enligt Green visas upp under nästa år, men det kommer inte längre stå XC90 på bilen. Morgondagens Volvobilar kommer ha en mer spännande nomenklatur, och helt skippa dagens namngivning med en bokstav- och sifferkombo. Istället kommer de få ett namn, och enligt Topelectricsuv har Volvo Cars ansökt om varumärkesskydd för namnet Embla hos den europeiska immaterialrättsmyndigheten, men Green är hemlighetsfull kring huruvida det är ett namn de överväger eller inte. 

”En ny elbil är så mycket mer och levererar mer till kunden än ett bilägande och vi vill symbolisera detta med kraftigt ställningstagande när vi namnger våra nya bilar. Men vad de kommer heta avslöjar vi inte än.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?