1515
Annons

Volvo Cars vd varnar för omogen och farlig teknik för självkörande fordon

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson varnar för lansering av omogen och potentiellt farlig teknik för självkörande fordon, något som riskerar att försena "den bästa livräddaren i bilhistorien".

Det rapporterar Financial Times.

Foto:Bo Håkansson, Bilduppdraget

Allmänhetens och myndigheternas tillit till självkörande fordon är avgörande för att industrin ska kunna ta tekniksprånget fullt ut, menar Håkan Samuelsson.

"Alla i industrin måste vara ansvarsfulla här, annars dödar vi teknologin", säger Håkan Samuelsson.

"Jag tror att vi till och med måste vara mer försiktiga än upplevt", fortsätter han.

Financial Times noterar att vd:n inte direkt nämner några konkurrenter, men att kommentarerna pekar mot Tesla, som valt att kalla sitt autonoma körsystem för "autopilot" och även hävdat att de senast lanserade modellerna är "fullt självkörande". Teslas fordon har vid flera tillfällen varit involverade i dödsolyckor efter att förare överlåtit körningen till tekniken och släppt uppmärksamheten från vägbanan, noterar tidningen.

Också en Volvo-bil var involverad i en dödsolycka under ett test utfört av skjutsdelningstjänsten Uber förra året. Testprogrammet avbröts, men senare visade det sig dock att Uber stängt av flera av de inbyggda säkerhetssystemen vid olyckstillfället.


Scania satsar – snabbladdare på 20 platser

Scanias återförsäljare satsar nu på publika supersnabbladdare anpassade för tunga fordon.

Först ut är Börjessons i Alingsås.

”Vi gör det här för att lära oss ihop med våra kunder”, säger Joacim Jäger, vd för Börjessons Lastbilar.

Jessica Björkquist, chef för E-Mobility Scania Sverige. Joacim Jäger, vd för Börjessons Lastbilar, pluggar in sladden från supersnabbladdaren.
Jessica Björkquist, chef för E-Mobility Scania Sverige. Joacim Jäger, vd för Börjessons Lastbilar, pluggar in sladden från supersnabbladdaren.Foto:Karin Olander
Joacim Jäger, vd för Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, chef för E-Mobility Scania Sverige och Eva Kvist Östgren, chef för E-Mobility ABB Sverige vid supersnabbladdaren i Alingsås.
Joacim Jäger, vd för Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, chef för E-Mobility Scania Sverige och Eva Kvist Östgren, chef för E-Mobility ABB Sverige vid supersnabbladdaren i Alingsås.Foto:Karin Olander

Elektrifieringen går framåt även för lastbilar, bussar och andra tunga fordon och efterfrågan på snabbladdare ökar. De tre europeiska lastbilsjättarna Volvo, Daimler och Traton där Scania och MAN ingår meddelade i december att man bildar ett samriskbolag för att skynda på utbyggnaden.

I Sverige sker flera initiativ där Volvo Lastvagnar samarbetar med OKQ8 i planerna på laddstationer med supersnabbladdare på 350 kilowatt. 

Scanias återförsäljare, både privatägda och de som bolaget äger, investerar också i den typen av laddare med hög effekt även om dagens lastbilar ännu inte kan ta emot så mycket. 

”Vi bygger för att laddaren ska fungera även i framtiden”, säger Joacim Jäger som invigde den nya laddstolpen på onsdagen med att plugga in sladden i en ellastbils front.

Laddstolpen, som står vid Börjessons lastbilsverkstad parallellt med E20, ska vara öppen för alla fordon men till skillnad från många vanliga laddstationer är det extra gott om plats så att lastbilar och bussar kommer intill.

”Tanken är att lastbilarna kan ladda här när de ändå måste stå still för sin vilotid på 45 minuter, men det kommer säkert att vara en del personbilar också. Det finns ju inte så många laddare som erbjuder 350 kilowatt”, säger Joacim Jäger.

Laddstolpen där hårdvaran kommer från ABB har kostat cirka 1,5 miljon kronor plus moms att installera. Drygt 30 procent finansieras av Naturvårdsverkets Klimatklivet. 

Betalning av laddning sker via Virta, antingen med appen där man kan lägga in sitt kreditkort eller med en bricka. Priset kommer att vara rörligt. I början är det satt till 7 kronor per kWh.

”Det blir de nivåerna för att dra runt satsningen”, säger Joacim Jäger.

Klimatklivet stödjer även de andra laddinstallationerna hos Scanias återförsäljare, totalt på över 20 platser. 

Hittills i år har Scania sålt cirka 50 eldrivna lastbilar. Bolaget har börjat med fordon som passar främst för stadstrafik med batterier på 300 kWh och 25 mils räckvidd. På fredag lanseras nästa steg med fordon för regionala transporter. Fordon för långa fjärrtransporter ska enligt planen komma 2024.

”2030 ska 50 procent av vår försäljning vara eldriven, men jag tror att det blir en högre andel i Sverige eftersom det finns så goda förutsättningar för eldrift här med tillgång på fossilfri el och stor skillnad mellan dieselpris och elpris. När man ser lönsamheten kommer det att ta fart”, säger Jessica Björkquist, chef för E-Mobility Scania Sverige.

Ett av de största hindren i dag för fler publika laddare är att det ofta är tidskrävande tillståndsprocesser för att få tillräcklig effekt i laddarna.

”Vi äger marken och det fanns en högspänningsstation nära så allt har gått smidigt”, säger Joacim Jäger. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?