Volvo Cars vd om nästa tillväxtmotor - ”ska lansera en elbil om året”

Bilindustrin har ett ryckigt år bakom sig men Volvo Cars går starkt. Biltillverkaren har slagit försäljningsrekord fem år i rad och allt tyder på att 2019 blir det sjätte rekordåret i följd. 

”Det borde vi klara och landa kring 700.000 bilar”, säger vd Håkan Samuelsson på Stora Mobilitetsdagen, Dagens industris årliga konferens om bilar och mobilitet i Stockholm.

Foto:Jack Mikrut / TT

Medan flera stora konkurrenter som BMW och Daimler aviserat stora nedskärningar för att klara omställningen mot elektrifiering och digitalisering så tror Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att hans bolag ska klara strukturförändringen utan lika kraftiga personalminskningar.

”Tack vare vår tillväxt har vi det lättare och räknar med att klara omställningen utan större nedskärningar”, säger han.

Tillväxt ja, Volvo Cars går mot nytt sjätte rekordår på raken och lär nå omkring 700.000 bilar i år. Bolaget tar marknadsandelar i såväl Europa, som i Kina och i USA. Och kanske är målet om 800.000 bilar i årstakt 2020 inom räckhåll.

”Det blir tufft att öka med 100.000 bilar till, men det är fortfarande vårt mål. När det börjar bli lite motigare på marknaden gäller det att ha bra bilar, och nya modeller i rätt tid, och där har vi haft medvind. Jag tror laddhybriderna kommer att vara väldigt attraktiva i hallarna. Det finns ett visst motstånd mot förbränningsbilar och speciellt dieslar, och då känns en bensinhybrid som man kan köra till jobbet helt elektriskt som ett bra steg.”

Angående de fina siffrorna från USA, hur stor del i tillväxten där beror på att Volvo nu har en fabrik där också?
”Det är svårt att veta men vi ser att vi är på väg tillbaka till de nivåer där vi en gång var, på kring 150.000 bilar. Att vi blivit lokala i USA har säkert hjälpt oss.”

Många bedömare lyfter fram farhågor kring att elektrifieringen kommer att drabba biltillverkarnas marginaler. Men inte Håkan Samuelsson.

”Jag tror att elektrifieringen är en tillväxtmotor för oss, hälften av bilarna ska vara renodlade elbilar 2025 och vi ska lansera en elbil om året de kommande fem åren.”

Det låter som ett vågat uttalande, med tanke på att den första elbilen XC40 Recharge inte finns hos kunderna förrän i slutet av nästa år?
”Det är en ambitiös plan, men 2025 ska det vara så att man kan välja om man vill ha en bensinhybrid eller elbil.”

15 år efter det årtalet är det dock slut med både bensin och diesel.

”2040 ska bolaget vara helt klimatneutralt och då finns det inget utrymme för förbränningsmotorer”, säger Håkan Samuelsson.

Enligt honom behövs en större satsning på en bra laddinfrastruktur för elbilar.

”När det gäller att övervinna ängslan för räckvidd krävs tillräckligt med laddstolpar. Får vi det på plats kommer 40-50 mil i räckvidd vara fullt tillräckligt.  Om Sverige ska vara ett föregångsland när det gäller klimatomställningen så gäller det att ha en smart laddinfrastruktur. Det är det bästa vi kan göra för klimatet”, säger Håkan Samuelsson.

Han säger också att det är bäst att fokusera på den laddbara batterielbilen, och inte blanda in vätgas och bränsleceller i det här skedet.

”En elbil har en bättre verkningsgrad och det är lättare att bygga ut infrastruktur för laddning än för vätgas.”

En fråga är om priset på den nya elbilen Volvo XC40 Recharge, nästan 700.000 kronor för lanseringsversionen, är det rätta. Bilen kostar till exempel mer än koncernsyskonet Polestar 2, som dessutom har längre räckvidd.

”Det är inte orimligt att det ska vara så, XC40 är en suv som är en väldigt attraktiv biltyp, medan Polestar 2 är mer av en sedan. Det är kunderna som bestämmer.”

Årets konferens om bilar och mobilitet i Stockholm är den 14:e i ordningen, i år under det nya namnet Stora Mobilitetsdagen. Håkan Samuelsson följdes på scen av Northvolts vd Peter Carlsson.

”Jag tycker Northvolt gör en väldigt djärv och bra satsning. Det är sällan man ser någon göra en sådan här industrisatsning och det ska Peter Carlsson ha all ära för. Och vi vill såklart gärna ha en lokal batterileverantör, särskilt som man kan tillverka batterier på ett bra sätt i Sverige när det gäller klimatet. Till att börja med har vi valt att ha avtal med CATL och LG Chem, men vi kommer säkert att prata med Northvolt också”, säger Håkan Samuelsson.


Innehåll från K2AAnnons

Vill leda fastighetsbranschen med skarpa hållbarhetsmål

Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.
Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.

Det går att göra lönsamma affärer utan att tumma på hållbarhetsmålen. Det menar fastighetsbolaget K2A som riktat in sig på Svanenmärkta hus och låter klimatfrågorna leda vägen framåt. Företaget har redan tuffa hållbarhetskrav, men siktar ännu högre.

Med en ny hållbarhetschef på plats vill fastighetsbolaget K2A fortsätta pusha gränserna för sitt hållbarhetsarbete – trots att man redan nu ligger i framkant. Företaget har en hög andel miljöcertifierade fastigheter, och var dessutom först i världen med att få sina aktier grönklassade av forskningsinstitutet CICERO Shades of Green.

– Detta innebär att en oberoende part har bedömt att K2A:s kapitalflöden och investeringar är i linje med en koldioxid- och klimatresilient framtid. Vi är väldigt stolta över våra gröna aktier som visar att vi vill accelerera vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin, hållbarhetschef på K2A.

K2A är det enda bolaget i världen som har en tredelad grön finansiering, där de gröna aktierna är en del och gröna lån och obligationer är två andra. Företaget har själv kontroll över hela värdekedjan – från produktionen av Svanenmärkta lägenhetsvolymer i trä, till långsiktigt ägande och förvaltning av färdigställda bostäder.

– Fördelen med att äga hela processen är att vi har full kontroll på materialflöden och aktivt kan reducera vår klimatpåverkan i varje steg av värdekedjan. Det gör det möjligt att ha ett långsiktigt arbetssätt som är hållbart både miljömässigt och finansiellt över tid, säger Karina Antin.

För K2A innebär hållbarhet inte bara satsningar för att kvalitetssäkra byggprocessen och minska klimatpåverkan, utan företaget tar också ett socialt ansvar och har som målsättning att ha de mest välmående hyresgästerna. Vi vill att samhället som påverkas av vår verksamhet också ska gynnas av den.

– Allt fler kommuner tar hållbarhetsaspekten i beaktande vid fördelning av mark och kraven på byggaktörer kommer att öka. Inom kort ser vi att hållbarhet i den här branschen är do or die, säge Karina Antin.

Många företag har i dag som målsättning att ha netto-noll utsläpp av växthusgaser år 2030. K2A vill gå längre än så och satsar på att bli klimatpositiva innan 2030.

– Vi kommer att sätta ännu vassare hållbarhetsmål framöver, och vi vill nå dit utan att behöva köpa utsläppsrätter. Vi ser redan nu att vi kan göra lönsamma affärer utan att tumma på vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin.

Fakta om K2A 

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget, äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. K2A är det första bolaget i världen med gröna aktier. Kontakt: info@k2a.se 

Läs mer om K2A:s viktiga och hållbara arbete här

 

Mer från K2A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K2A och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?