1515
Annons

Volvo Cars vd om nästa tillväxtmotor - ”ska lansera en elbil om året”

Bilindustrin har ett ryckigt år bakom sig men Volvo Cars går starkt. Biltillverkaren har slagit försäljningsrekord fem år i rad och allt tyder på att 2019 blir det sjätte rekordåret i följd. 

”Det borde vi klara och landa kring 700.000 bilar”, säger vd Håkan Samuelsson på Stora Mobilitetsdagen, Dagens industris årliga konferens om bilar och mobilitet i Stockholm.

Foto:Jack Mikrut / TT

Medan flera stora konkurrenter som BMW och Daimler aviserat stora nedskärningar för att klara omställningen mot elektrifiering och digitalisering så tror Volvo Cars VOLCAR B -1,77% Dagens utveckling vd Håkan Samuelsson att hans bolag ska klara strukturförändringen utan lika kraftiga personalminskningar.

”Tack vare vår tillväxt har vi det lättare och räknar med att klara omställningen utan större nedskärningar”, säger han.

Tillväxt ja, Volvo Cars går mot nytt sjätte rekordår på raken och lär nå omkring 700.000 bilar i år. Bolaget tar marknadsandelar i såväl Europa, som i Kina och i USA. Och kanske är målet om 800.000 bilar i årstakt 2020 inom räckhåll.

”Det blir tufft att öka med 100.000 bilar till, men det är fortfarande vårt mål. När det börjar bli lite motigare på marknaden gäller det att ha bra bilar, och nya modeller i rätt tid, och där har vi haft medvind. Jag tror laddhybriderna kommer att vara väldigt attraktiva i hallarna. Det finns ett visst motstånd mot förbränningsbilar och speciellt dieslar, och då känns en bensinhybrid som man kan köra till jobbet helt elektriskt som ett bra steg.”

Angående de fina siffrorna från USA, hur stor del i tillväxten där beror på att Volvo nu har en fabrik där också?
”Det är svårt att veta men vi ser att vi är på väg tillbaka till de nivåer där vi en gång var, på kring 150.000 bilar. Att vi blivit lokala i USA har säkert hjälpt oss.”

Många bedömare lyfter fram farhågor kring att elektrifieringen kommer att drabba biltillverkarnas marginaler. Men inte Håkan Samuelsson.

”Jag tror att elektrifieringen är en tillväxtmotor för oss, hälften av bilarna ska vara renodlade elbilar 2025 och vi ska lansera en elbil om året de kommande fem åren.”

Det låter som ett vågat uttalande, med tanke på att den första elbilen XC40 Recharge inte finns hos kunderna förrän i slutet av nästa år?
”Det är en ambitiös plan, men 2025 ska det vara så att man kan välja om man vill ha en bensinhybrid eller elbil.”

15 år efter det årtalet är det dock slut med både bensin och diesel.

”2040 ska bolaget vara helt klimatneutralt och då finns det inget utrymme för förbränningsmotorer”, säger Håkan Samuelsson.

Enligt honom behövs en större satsning på en bra laddinfrastruktur för elbilar.

”När det gäller att övervinna ängslan för räckvidd krävs tillräckligt med laddstolpar. Får vi det på plats kommer 40-50 mil i räckvidd vara fullt tillräckligt.  Om Sverige ska vara ett föregångsland när det gäller klimatomställningen så gäller det att ha en smart laddinfrastruktur. Det är det bästa vi kan göra för klimatet”, säger Håkan Samuelsson.

Han säger också att det är bäst att fokusera på den laddbara batterielbilen, och inte blanda in vätgas och bränsleceller i det här skedet.

”En elbil har en bättre verkningsgrad och det är lättare att bygga ut infrastruktur för laddning än för vätgas.”

En fråga är om priset på den nya elbilen Volvo XC40 Recharge, nästan 700.000 kronor för lanseringsversionen, är det rätta. Bilen kostar till exempel mer än koncernsyskonet Polestar 2, som dessutom har längre räckvidd.

”Det är inte orimligt att det ska vara så, XC40 är en suv som är en väldigt attraktiv biltyp, medan Polestar 2 är mer av en sedan. Det är kunderna som bestämmer.”

Årets konferens om bilar och mobilitet i Stockholm är den 14:e i ordningen, i år under det nya namnet Stora Mobilitetsdagen. Håkan Samuelsson följdes på scen av Northvolts vd Peter Carlsson.

”Jag tycker Northvolt gör en väldigt djärv och bra satsning. Det är sällan man ser någon göra en sådan här industrisatsning och det ska Peter Carlsson ha all ära för. Och vi vill såklart gärna ha en lokal batterileverantör, särskilt som man kan tillverka batterier på ett bra sätt i Sverige när det gäller klimatet. Till att börja med har vi valt att ha avtal med CATL och LG Chem, men vi kommer säkert att prata med Northvolt också”, säger Håkan Samuelsson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?