Annons

Volvo Cars storsatsar i Sverige – investerar 700 miljoner i motorfabrik

Geelyägda Volvo Cars ska utveckla egna elmotorer och har nu bestämt att motorfabriken i Skövde följer med in i elektrifieringen. 700 miljoner kronor investeras kommande fem år för elmotorproduktion.

Hur den globala planen ser ut för elmotorfabriker ger bolaget ännu inget besked om.

Volvo Cars första elbil XC40 som ska följas av fler modeller. Framtidens elbilar från Volvo ska ha bolagets egna elmotorer.
Volvo Cars första elbil XC40 som ska följas av fler modeller. Framtidens elbilar från Volvo ska ha bolagets egna elmotorer.Foto:Michael Owen Baker

Volvos första elbil som har rullat ut på marknaden nu i höst har elmotor från fransk-tyska underleverantören Valeo Siemens eAutomotive. Volvo Cars VOLCAR B +3,69% Dagens utveckling , som har satt målet att hälften av försäljningen ska vara elbilar 2025, vill i framtiden ha både elmotorutveckling och produktion i egen regi. Utvecklingen ska ske i Göteborg och i ett nyligen startat labb i Shanghai.

”En elektrisk motor kan användas av flera olika fordonsplattformar och för flera märken i Geelygruppen. Vi vill ha egen produktion för att ha bättre kontroll på hela värdekedjan”, säger Javier Varela, chef för Volvo Cars industriella verksamhet.

Onsdagens besked från Volvo Cars att man ska tillverka elmotorer i Skövde är välkommet i den skaraborgska motorstaden där även lastbilstillverkaren Volvo har en stor fabrik för förbränningsmotorer.

”Skövde ska producera för de europeiska bilfabrikerna. Det är det vi vet nu. Hur tillverkningen ska se ut i övrigt är för tidigt att säga, förklarar Javier Varela.

Investeringen i Skövde sker i två steg. Först handlar det om en mindre del där montering av komponenter från leverantörer ska starta 2023. I mitten av 2020-talet - Volvo vill inte ge ett exakt årtal - ska en fullskalig tillverkningsprocess vara igång som väntas ge jobb åt 500 anställda. 

Tillverkningen av elmotorer är mindre personalkrävande än produktion av förbränningsmotorer.

Idag jobbar 1.800 personer i Volvo Cars Skövdefabrik med att bygga bensin- och dieselmotorer. Ända sedan Volvo bildades 1927 har det levererats motorer från Skövde. Länge var det Volvo Cars enda motorfabrik innan produktion startade i en kinesisk fabrik 2015-2016.

Allt som rör förbränningsmotorer inom Volvo Cars har separerats och lagts in i ett nytt bolag, Powertrain Engineering Sweden (PES). Planen är att slå ihop det med Geely Automotives motordivision.

”Vi räknar med att kunna ge besked om framtiden under andra kvartalet nästa år”, säger Michael Fleiss, vd för PES.

Runt 2 000 Volvo Cars-anställda inom motorutveckling och produktion har gått över till det nya motorbolaget.

Tillverkningen av förbränningsmotorer kommer att fortsätta i Skövde för att förse laddhybrider med drivlina. Förhoppningen är också att kunna sälja motorer till andra bilbolag. 

Nästa generations förbränningsmotorer för just laddhybrider ska Geely och Volvo Cars utveckla tillsammans med tyska fordonsjätten Daimler, där Geely är största ägare.

Svenska utrikeshandelsministern Anna Hallberg (S) tycker att beskedet från Volvo Cars om investeringen i Skövdefabriken är glädjande.

”Jag förstår den lättnad som finns i Skövde i dag att man är med på omställningen till elektrifiering”, säger hon.

Det finns en ökad vaksamhet mot kinesiska investeringar i Sverige ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv - hur ser du på det?

”Kina är ju en väldigt viktig handelspartner, och Kina blir allt viktigare för svensk tillväxt, inte minst i Västsverige. Jag ser verkligen att vi ska klara balansen att ha ett robust säkerhetstänk och att vi skyddar våra mest skyddsvärda tillgångar. När det gäller den här typen av investeringar är jag övertygad om att fördelarna överväger”, säger Anna Hallberg.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera