ANNONS:
Till Di.se

Volvo Cars sätter nya mål - planerar för dubblad försäljning

Volvo Cars ska fördubbla sin bilförsäljning till mitten av 2020-talet.

Bland annat ska hälften av alla bilar vara helt elektriska, och man ska kunna köpa en bil via abonnemang, skriver företaget i ett pressmeddelande. 

Både försäljningen och vinstmarginalen för Volvo Cars ska fördubblas till 2025. Det betyder att biltillverkaren planerar att öka årsförsäljningen från 600.000 till 1,2 miljoner bilar.

En tredjedel av alla de bilarna ska vara autonoma, självkörande bilar. Hälften planeras vara helt elektriska och hälften ska säljas via en abonnemangstjänst, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Abonnemangen ska säljas genom den nya tjänsten, Care by Volvo, som företaget introducerade i samband med lanseringen av modellen XC40. Kunderna kan till ett fast månadspris "abonnera" på sin bil. Förutom betalningen av själva fordonet ingår tjänster som försäkring, reparation och service. Ambitionen är att 50 procent av kunderna ska använda sig av Care by Volvo i mitten av 2020-talet.

Dessutom ska omkring en tredjedel vara självkörande vid samma tidpunkt. Förra året sålde Volvo Cars 24.000 enheter till taxinätverket Uber och enligt Financial Times pågår diskussioner med andra företag för liknande leveranser.

“Våra kunders förväntningar förändras snabbt. Det betyder att Volvo Cars också förändras snabbt. De här initiativen kommer hjälpa till att förvandla Volvo från bara ett bilföretag till att leverera tjänster direkt till kunderna", säger Volvos vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Omstruktureringen kommer i samband med att Geely planerar en börsnotering av Volvo Cars. Det kinesiska företaget har klargjort för de investmentbanker som är involverade i processen att en notering inte är aktuell om Volvo Cars eventuella börsvärde understiger 260 miljarder kronor.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies