Annons

Volvo Cars-höjdaren lämnar efter 27 år – tidigare favorit till vd-posten

En av Volvo Cars riktiga höjdare, Henrik Green, lämnar bolaget – efter 27 år. Det meddelar Green i ett inlägg på Linkedin. 

Henrik Green lämnar Volvo Cars.
Henrik Green lämnar Volvo Cars.Foto:Patrik olsson

Henrik Green, 49, har haft en raketkarriär på biltillverkaren Volvo Cars VOLCAR B +2,23% Dagens utveckling de senaste åren. Under Håkan Samuelssons tid vid rodret befordrades Green hela sex gånger på åtta år. Sedan 2016 har han tillhört bolagets högsta ledning. 2019 blev han bolagets teknikchef, 2021 blev han produktchef.

Inte konstigt att han länge ansågs vara den självklara efterträdaren när Samuelsson meddelade sin avgång i fjol. I stället föll valet på den tidigare Dyson- och Blackberrychefen Jim Rowan, och Green fick lämna den högsta ledningen. Sedan i somras har han haft rollen som chef för avancerad teknik och hållbarhet.

Han kommer att lämna bolaget redan i slutet av månaden.

I ett meddelande på Linkedin skriver Green:
”Jag väljer nu att skiljas från vänner, kollegor och ett företag som jag älskar och har älskat i mer än 27 år. Våra vägar kommer inte längre att flyta ihop 24/7 mot helelektriska, helt datoriserade moderna mobilitetsflaggskepp.”

Han avslöjar inte vad han planerar att göra i framtiden, men att hans förhoppning är att möta forna kollegor ”på våra framtida resor, vid vägskäl som ännu inte upptäckts.”

De ansvarsområden som legat under Henrik Green kommer nu att spridas ut på olika avdelningar inom bolaget. Arbetet som relaterar till avancerad teknologi hamnar under vice vd:n Javier Varela och bolagets R&D-avdelning. Ansvaret för laddning och energi hamnar under vice vd Björn Annwall, som leder den kommersiella organisationen och ansvaret för hållbarhetsarbetet hamnar under vd Jim Rowan.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera