ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Volvo Cars drar i bromsen – gör sig av med 500 konsulter

  • Bistrare tider för Volvo Cars innebär att bolaget de närmaste månaderna drar ner med 500 konsulter berättar vd:n Håkan Samuelsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Volvo Cars tvingas skära kostnader när lönsamheten viker.

Vd:n Håkan Samuelsson preciserar nu att det handlar om runt 500 konsulter som ska bort och att bolaget framöver ska vara restriktivt med nyanställningar.

”Vi har vuxit kraftigt och det kan vi inte fortsätta med i motvind”, säger han.

Det är bistrare tider för Volvo Cars liksom för många andra i fordonsbranschen. Den Geelyägda biltillverkaren, som haft rekordförsäljning de senaste fem åren och lyft sig vad gäller lönsamheten, hade ett tufft första kvartal. Försäljningen av bilar ökade visserligen, men rörelsevinsten föll till 2,9 miljarder kronor jämfört med 3,6 miljarder kronor samma kvartal i fjol. Rörelsemarginalen sjönk till 4,6 procent från 6,4 procent. 

Samtidigt står bolaget med en stor kostym. Volvo Cars har bara sedan förra året ökat antalet anställda med 2.000 till 42.000 och antalet konsulter med 200 till 4.500. Nu drar vd:n i bromsen. 

”Det handlar om att ifrågasätta hur många vi behöver vara. Vi måste också se över vad vi köper i alla olika slags utredningar och lära oss att göra mer själva just nu. Och vi måste vara restriktiva med anställningar”, säger Håkan Samuelsson till Di i samband med Automotive News konferens i Göteborg.

Det finns inga beslut om hur många konsultkontrakt som ska avslutas, men det rör uppemot 500 konsulter.

”Det kommer att handla om storleksordningen 500 konsulter. De flesta i Sverige”, säger Håkan Samuelsson. 

Vad är det för tidsplan på neddragningarna?

”Det är nu under de närmaste månaderna vad gäller konsulterna. När det handlar om att vara restriktiv med anställningar och jobba mer internt gäller det framöver under de närmaste åren. Vi kommer in i en marknadsfas med motvind och då måste vi tänka på kostnaderna mer än vi har gjort de senaste fyra till fem åren. Jag har varit med tillräckligt länge för att veta att det brukar svänga var sjunde till åttonde år. Det är ganska nyttigt för företag att konsolidera och hushålla”, säger Håkan Samuelsson som varit vd för Volvo Cars sedan 2012 och dessförinnan haft en lång karriär som vd för lastbilsbolaget MAN och toppchef på Scania.

Konsulterna som blir kvar hos Volvo Cars har också tvingats gå med på sänkta arvoden med fem procent. Ett besked de fick med en veckas varsel.

Den fasta Volvopersonalen kommer att få vänja sig vid att tjänster inte alltid tillsätts när någon slutar. Hur många anställda bolaget ska ha kan inte Håkan Samuelsson svara på. Men på frågan om det blir några varsel om uppsägningar svarar han bestämt:

”Nej.”

Orsaken till att Volvo Cars, liksom flera andra biltillverkare, är satt under press, är bland annat det globala handelskriget som leds av USA och Kina. Det har inneburit högre kostnader och lägre intäkter när man sänkt priserna för att parera tullavgifterna. Dessutom har Volvo flyttat om produktionen. Samtidigt slukar omställningen mot elektrifiering och självkörande bilar stora resurser.

Har ni satt upp en summa eller procent som ni ska spara i år?

”Nej, det har vi inte men vi har inte gett upp ambitionen att nästa år nå 800 000 bilar och vara lönsamhetsmässiga på samma nivå som våra konkurrenter. Det tror vi att vi kan nå eftersom det målet flyttar sig”, säger Håkan Samuelsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies