ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Volvo Cars försäljning rusar – allra mest i Kina

  • Volvo Cars bäst säljande modell i augusti var den mellanstora suven XC60 följd av den mindre suven XC40. Foto: Volvo Cars

Volvo Cars fortsätter att öka sin försäljning och är på stadig väg mot ännu ett rekordår. 

I augusti steg försäljningen med 10,2 procent. Mest ökar den i Kina där efterfrågan är särskilt stor på Volvos lokalproducerade bilar.

Bilmarknaden i Kina har det senaste året gått kräftgång i spåren av ekonomisk avmattning, minskade subventioner och osäkerhet skapad av handelskonflikten, men de västerländska premiumtillverkarna har inte drabbats av nedgången. 

För Volvo Cars del går försäljningen i Kina, som är märkets största marknad, strålande. I augusti ökade den hela 25 procent. Hittills i år har det sålts nästan 95.000 Volvobilar i Kina, en uppgång med 14 procent. Volvo har stor fördel av att ha flera fabriker i Kina där man tillverkar lokalt och slipper tullar. Exempelvis produceras storsäljaren XC60 i Chengdu.

I USA har totalmarknaden stärkts under sommaren, bland annat på grund av stora rabatter. Volvo ökade också sin försäljning men med mer blygsamma tal jämfört med ökningen i Kina, plus 2,5 procent. 

Bäst säljande modell i USA är den stora suven XC90 följd av den mellanstora suven XC60 som båda tillverkas i Torslanda. För att parera den amerikansk-kinesiska handelskonflikten har Volvo flyttat tillverkning av XC60 till Sverige från Kina för export till USA. 

På den europeiska marknaden var Volvo också en av vinnarna med en uppgång på 11,5 procent. Det var uppåt på de tre största marknaderna Sverige, Storbritannien och Tyskland. Bland modellerna är det XC60 och den mindre suven XC40 som är populärast. 

Volvo har trots ökad försäljning under året fått se vinsten rasa. Andra kvartalet sjönk rörelsemarginalen till 3,9 procent. Samma tid förra året var den 6,4 procent. Försämringen beror bland annat på prispress i Kina, ökade kostnader för att omlokalisera tillverkning och att utveckling inom elektrifiering tar stora resurser.

För att förbättra ekonomin har bolaget genomfört flera olika kostnadsbesparingar. Bland annat har man dragit ner antalet konsulter med runt 750, minskat arvodet för andra konsulter och man har dragit i bromsen för nyanställningar. 

Försäljningsmässigt är Volvo Cars på väg mot ett sjätte rekordår. Hittills i år är ökningen 7,6 procent och det har sålts drygt 443.000 bilar. I fjol landade försäljningen på 642.000 bilar. Håller ökningstakten i sig blir det nytt rekord i år men om Volvo nästa år, 2020, ska klara sitt mål på 800.000 bilar krävs ett rejält ryck uppåt.  

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies