Volvo Cars försäljning rusar – allra mest i Kina

Volvo Cars fortsätter att öka sin försäljning och är på stadig väg mot ännu ett rekordår. 

I augusti steg försäljningen med 10,2 procent. Mest ökar den i Kina där efterfrågan är särskilt stor på Volvos lokalproducerade bilar.

Volvo Cars bäst säljande modell i augusti var den mellanstora suven XC60 följd av den mindre suven XC40.
Volvo Cars bäst säljande modell i augusti var den mellanstora suven XC60 följd av den mindre suven XC40.Foto:Volvo Cars

Bilmarknaden i Kina har det senaste året gått kräftgång i spåren av ekonomisk avmattning, minskade subventioner och osäkerhet skapad av handelskonflikten, men de västerländska premiumtillverkarna har inte drabbats av nedgången. 

För Volvo Cars del går försäljningen i Kina, som är märkets största marknad, strålande. I augusti ökade den hela 25 procent. Hittills i år har det sålts nästan 95.000 Volvobilar i Kina, en uppgång med 14 procent. Volvo har stor fördel av att ha flera fabriker i Kina där man tillverkar lokalt och slipper tullar. Exempelvis produceras storsäljaren XC60 i Chengdu.

I USA har totalmarknaden stärkts under sommaren, bland annat på grund av stora rabatter. Volvo ökade också sin försäljning men med mer blygsamma tal jämfört med ökningen i Kina, plus 2,5 procent. 

Bäst säljande modell i USA är den stora suven XC90 följd av den mellanstora suven XC60 som båda tillverkas i Torslanda. För att parera den amerikansk-kinesiska handelskonflikten har Volvo flyttat tillverkning av XC60 till Sverige från Kina för export till USA. 

På den europeiska marknaden var Volvo också en av vinnarna med en uppgång på 11,5 procent. Det var uppåt på de tre största marknaderna Sverige, Storbritannien och Tyskland. Bland modellerna är det XC60 och den mindre suven XC40 som är populärast. 

Volvo har trots ökad försäljning under året fått se vinsten rasa. Andra kvartalet sjönk rörelsemarginalen till 3,9 procent. Samma tid förra året var den 6,4 procent. Försämringen beror bland annat på prispress i Kina, ökade kostnader för att omlokalisera tillverkning och att utveckling inom elektrifiering tar stora resurser.

För att förbättra ekonomin har bolaget genomfört flera olika kostnadsbesparingar. Bland annat har man dragit ner antalet konsulter med runt 750, minskat arvodet för andra konsulter och man har dragit i bromsen för nyanställningar. 

Försäljningsmässigt är Volvo Cars på väg mot ett sjätte rekordår. Hittills i år är ökningen 7,6 procent och det har sålts drygt 443.000 bilar. I fjol landade försäljningen på 642.000 bilar. Håller ökningstakten i sig blir det nytt rekord i år men om Volvo nästa år, 2020, ska klara sitt mål på 800.000 bilar krävs ett rejält ryck uppåt.  


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

”Vi vill att många ska kunna köra laddbara bilar”

Biltillverkaren Kia är mitt i en offensiv satsning på att elektrifiera sitt modellutbud.

Målet är att 80 procent av alla sålda Kia-bilar ska vara laddbara i år.

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Läs mer om laddbara Kia Sorento 

När 2020 summerades blev Kia för fjärde året i rad Sveriges tredje största bilmärke – Kia var under året också näst störst på laddhybrider och tredje största elbilsmärke i Sverige. Bakom framgångarna ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ. I utbudet finns nu de två helt eldrivna bilarna Kia e-Niro och e-Soul, fyra modeller finns också som laddhybrider. Det handlar om Kia Ceed SW, Kia Niro, Kia XCeed – och den nya sjusitsiga suven Kia Sorento som nu har premiär i Sverige.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan förra året hade Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare. 61 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgjordes av laddbara modeller, målsättningen är att den siffran ska öka till 80 procent redan i år.

För att klara den snabba elektrifieringen jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Påskyndar elektrifieringen

Till 2026 ska det finnas 11 elektrifierade modeller i utbudet, varav 7 dedikerade elbilar. Ett exempel är elbilen Kia EV6 som lanseras senare i år.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Ett viktigt steg för att göra det möjligt för fler att välja laddbara bilar är lanseringen av nya Kia Sorento Plug-In Hybrid. Modellen är en sjusitsig suv som tack vare flexibilitet och väl tilltagna utrymmen är en utmärkt modell även för större familjer.

Kia Sorento Plug-In Hybrid kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento Plug-In Hybrid sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento Plug-In Hybrid i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Läs mer om Kia Sorento Plug-In Hybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?