Annons

Volvo Cars försäljning nästan halverad - men ljusning i Kina

April blev en mardrömsmånad för Volvo Cars. Coronapandemin fick försäljningen globalt att rasa 44 procent med ännu djupare fall i Europa och USA.

Att Kina studsade upp igen efter nedstängningen och ökade över 20 procent räckte inte för att väga upp raset, men ger hopp om ljusning.

Foto:Volvo Cars

Coronavirusets utbrott och myndigheternas restriktioner för att minska smittspridningen har lamslagit bilhandeln i stora delar av världen. I Kina var effekten som störst i februari medan coronakrisen på allvar slog till i Europa och USA i mars och märks tydligt på aprilsiffrorna.

Volvo Cars sålde 31.760 nya bilar i april vilket är 43,8 procent färre än samma månad i fjol. I Europa var raset hela 66,8 procent och i USA minus 53,8 procent. Kina, som i februari hade ett ras på 82 procent och i mars minskade 16 procent, har vänt uppåt med besked. Försäljningen på Volvos största marknad ökade med 20,8 procent i april jämfört med samma månad förra året.

”Både Kina och flera andra asiatiska länder som Korea och Taiwan visar bra tillväxt och ser ut att ha kommit tillbaka. Det finns sannolikt ett uppdämt behov av att köpa bil efter att samhällena nu har öppnat upp. Vi ser fram emot samma utveckling i Europa och USA när det blir lättnader i restriktionerna även om vi nog får ha mer tålamod där”, säger Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars.

Tror ni att botten är nådd i april?

”Det är oerhört svårt att ge en prognos om försäljningen framöver, men mycket tyder på att det är så. Samtidigt beror fortsättningen på vad som händer kring olika restriktioner och myndighetsbeslut”, säger Stefan Elfström.

Coronaviruset har också lett till en ekonomisk kris med företagskonkurser och varselvåg vilket brukar minska människors bilinköp. Volvo Cars lade förra veckan ett storvarsel på 1 300 tjänstemän i Sverige och man ska dra ner på antalet konsulter med 300 stycken. Bolaget motiverade varslet främst med att det krävs för att skynda på omställningen mot elektrifiering och digitala tjänster.

Sedan den 26 mars är i stort sett hela den svenska personalen på 25.000 personer permitterad på 40 procent och det fortsätter Volvo Cars med. Fabrikerna i både Sverige och Belgien har återstartat efter tre veckors stängning, medan fabriken i USA håller stängt åtminstone till 11 maj. Produktionen är begränsad på grund av den vikande efterfrågan.

”Vi fortsätter att ha produktion cirka tre dagar i veckan. Beslut tas vecka för vecka. På leverantörssidan har situationen blivit allt bättre och leveranserna fungerar bra”, säger Stefan Elfström.

Volvo Cars har ökat sin försäljning sju år i rad och före coronakrisen räknade bolaget med fortsatt tillväxt i år. Nu är framtiden betydligt osäkrare. Under årets fyra första månader har volymen minskat med 25 procent. Det har rullat ut 163.649 nya Volvobilar. Den mellanstora suven XC60 är den modell som sålt bäst med 47.838 bilar. Tvåa är den mindre suven XC40 med 39.976 sålda exemplar vilket är en liten ökning mot i fjol och trea är den stora suven XC90 med 22.752 sålda bilar. Suvarna står numera för nästan 70 procent av Volvos volym.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?