Annons

Volvo Cars fabriker fortsatt stängda - ”vi kommer tappa volym i Kina”

Biltillverkaren Volvo Cars återupptar produktionen på motorfabriken i Zhangjikou i Kina i veckan. Men bolagets tre bilfabriker i Kina är fortfarande stängda till följd av det nya coronaviruset.

”Det är klart att det är en allvarlig situation”, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Foto:Karin Olander

”Vi kommer att tappa volym i Kina, både på produktion och i försäljningen under första kvartalet”, tillägger Stefan Elfström.

Volvo Cars är redo att öppna bilfabrikerna också, enligt Elfström. Men då krävs att myndigheterna häver lokala restriktioner och att leverantörskedjan fungerar igen efter det utdragna avbrottet.

Volvo Cars fabriker utanför Kina är i gång, enligt Elfström.

”Men vi påverkas ju av situationen i Kina i och med att vi ser påverkan på tillgång till vissa komponenter. Det är inget som orsakar stopp i produktionen. Däremot kan vi behöva anpassa produktionen till situationen”, säger han.

När det gäller produktionsproblem i Kina till följd av coronaviruset är signalerna spretiga. Det dröjer minst tre, fyra veckor till innan man i bästa fall kan prata om ett normalläge, skriver Moody's i en rapport med hänvisning till konsultbolaget Drewy.

I rapporten talas det även om utbredda bemanningsproblem till följd av resestriktioner för kineser från Fastlandskina och karantänsregler som komplicerar och försenar lossning och lastning av nya produkter.

Samtidigt rapporteras det om hur transportutrustning som containrar har fastnat i Kina, vilket skapat brist på tomma containrar i Europa och Nordamerika. Detta kan bli kritiskt för berörda rederier, varnar Moody's.

Containertrafiken i kinesiska hamnar har fallit med 20–30 procent till följd av det nya coronaviruset, rapporterar tidningen South China Morning Post, med hänvisning till analytiker på institutet Clarksons, specialiserad på shipping.

Bland de hårdast drabbade rederierna är danska Maersk och Hamburg-baserade Hapag Lloyd, specialiserade på global containerfrakt. Cirka 30 procent av Maersks containerfrakt går normalt till och från Kina. För Hapag Lloyd står Kina för cirka 25 procent av fraktvolymerna, skriver Moody's.

Om problemen blir långvariga kan rederier fokuserade på containerfrakt få sänkta kreditbetyg, varnar Moody's.

Hapag Lloyd bekräftar att tillgången på containrar är mindre än normalt, men säger att bolaget trots det kan garantera normala flöden. Långsiktiga åtaganden kommer inte påverkas, men på kort sikt är det troligt att utvecklingen pressar upp priset på frakter på den så kallade spotmarknaden, skriver Hapag Lloyds kommunikationschef Nils Haupt i ett mejl till TT.

”Så snart produktionen i Kina återgår till det normala räknar vi med att tillgången på containrar kommer att normaliseras inom 4–6 veckor”, tillägger han.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?