Annons

Volvo Cars backar – inte längre störst i Sverige

Julruschen förbyttes i januaridepp för Volvo Cars med försäljningsras och tappade marknadsandelar.

Årets första månad knuffade Volkswagen ner Volvo från tronen som största märke i Sverige.

Båda jagas av Kia som lockar med sina laddbara alternativ.

Volvo Cars försäljning backade 31 procent i januari i Sverige.
Volvo Cars försäljning backade 31 procent i januari i Sverige.Foto:Christine Olsson/TT

Statistiken från Bil Sweden för nyregistrerade bilar på den svenska marknaden i januari visar hur märken som kunnat leverera elektrifierade bilar är vinnare. I december handlade det istället om att trycka ut bensin- och dieselbilar inför höjningen av fordonsskatten vid årsskiftet. 

Volvo Cars hade då en strålande försäljning med nästan 10 300 sålda bilar i Sverige, upp 126 procent jämfört med december året innan. I januari kom bakslaget. Ett ras på 31 procent jämfört med samma månad i fjol. Endast cirka 2 800 nya Volvobilar registrerades. 

Volvoledningen pratar mycket om elektrifieringen, men märket är omsprunget i laddracet. Volvo toppar listan över sålda dieselbilar, men finns inte med i tätstriden bland de laddbara bilarna. Föga smickrande för ett märke som gått ut med att man ska sluta med dieselbilar och vara ledande på elektrifiering. 

Försäljningsraset i januari har också inneburit en ovanligt låg marknadsandel, 16,6 procent. Rivalen Volkswagen har ryckt förbi, visserligen endast med ynka 60 bilar, men det gör VW till största märke med 17 procent av den svenska marknaden. Draglok för försäljningen är laddhybriden VW Passat GTE som också toppar listan över laddbara bilar. 

Totalt sett är det fortfarande en Volvomodell som säljer bäst, V60/S60. Tvåa är VW Passat och trea Kia Niro som finns både som hybrid, laddhybrid och helt eldriven.

Volvos mål har länge varit 20 procent av den svenska marknaden, något man också klarat under långa perioder. Nyligen har det målet övergetts samtidigt som man säger att märket ska vara marknadsledande. För att inte styrkeförhållandena från årets första månad ska hålla i sig måste Volvo lägga i en extra växel.

På en totalmarknad som backade 18 procent går Kia mot strömmen med en ökning på 24,7 procent framför allt på grund av framgången för de laddbara bilarna.  Kia har tagit sig in som Sveriges tredje största märke och nådde i januari en marknadsandel på 11,7 procent.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?