ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 18 OKT Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Bil

Volvo återkallar 74.000 bilar

  • Foto: TT

För tredje gången måste Volvo Cars prestigemodell XC90 återkallas och åtgärdas.
Och återigen handlar det om ett problem som rör säkerheten.

Också andra av Volvos modeller omfattas och totalt måste 74.000 bilar kallas tillbaka.

Återkallandet gäller enbart bilar som är sålda i USA. Det gäller modellerna S60, V60, XC60, S90 och XC 90 av årsmodellerna 2016-2017. Problemet den här gången gäller ett stift i bälteslåset, som kan gör att bältet, enligt Volvo, fungerar "otillräckligt" vid en krock.

Talesmannen för Volvo Cars i Nordmerika Jim Nichols säger till tidningen Automotive News att återkallandet i huvudsak är "förebyggande" och att inga olyckor har rapporterats. Åtgärden tar bara några minuter och kan göras medan kunden väntar.

Bilar sålda i Sverige kommer dock inte att kallas tillbaka.

"Det besked vi har är att detta enbart gäller bilar sålda i USA", säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Car Sverige, till Di.

För en tillverkare som så hårt bygger sitt varumärke kring säkerhet är det naturligtvis olyckligt att bilar återkallas just på grund av problem med säkerhetsutrustningen.

I fjol tvingades Volvo stoppa alla leveranser av XC90 i USA, sedan den panel som sitter runt sidokrockgardinen längst bak kunde förhindra att gardinen att löstes ut som det var tänkt, vilket skulle ha gett sämre skyddseffekt.

Samtidigt meddelade Volvo Cars officiellt att 10.000 redan levererade bilar, varav 900 i Sverige, måste återkallas så att säkerhetsfelet kan åtgärdas.

I slutet av maj förra året tvingades Volvo också återkalla XC90, dock bara de 200 bilar som då hade levererats. Den gången gällde det en felaktig montering av en kabel i framsätena som i allra värsta fall skulle kunna förhindra att sidokrockkuddarna för framsätet fungerade.

Tre fel på kort tid på en ny prestigemodell är naturligtvis inte bra – och det blir genast värre när det handlar om säkerheten. Volvo har som mål att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvo år 2020 och trovärdigheten får sig en törn om det visar sig att teknik inte fungerar som den ska. Frågor om vi kan lita på tekniken i självkörande bilar har redan rests och kommer säkert att ställas igen.

Volvos smala lycka, hittills, är att det inte skett någon olycka där människor blivit skadade – och att återkallandet bara är ett i mängden i USA. Drygt 51 miljoner bilar återkallades i USA i fjol.

Ovanpå problemen med säkerheten har Volvo fått dålig rankning i två kvalitetsundersökningar i USA under 2016. Både JD Powers undersökning om kvaliteten på nya bilar och Consumer Reports, som har frågat ägare av upp till tre år gamla bilar, placerar Volvo bland de allra sämsta märkena.

Köpa bil? Jämför billån här (extern tjänst)

Trots det har Volvo ökat försäljningen i USA hittills i år med 20,6 procent, till 64.874 sålda bilar. Men i oktober gick det betydligt trögare. Försäljningen minskade då med 14,6 procent.

Tyck till