ANNONS:
Till Di.se

Volvo åker till bilsalongen utan någon bil

  • Mårten Levenstam, strategichef på Volvo Cars. Foto: Carl-Johan Lejland
  • Volvo 360c. Foto: Carl-Johan Lejland

Volvo Cars åker till bilmässan i Los Angeles utan att ta med en enda bil. Ett smart pr-grepp eller övermodigt av ett företag som lever på att sälja just bilar? 

"Vi får väl se. Vi tänker att det är dags att göra något annorlunda", säger Mårten Levenstam, strategichef på Volvo Cars.

Volvo Cars hoppar över nästa års Genèvesalong och när man åker till mässan i Los Angeles nästa vecka gör bolaget det utan en enda bil i bagaget. Det är ytterligare ett bevis på den rörelse som pågår där de stora bilmässorna har problem att locka till sig världens biltillverkare, som i stället söker sig till teknikmässor eller gör egna evenemang.

"Vi tittar alltid på vad som är mest relevant och på hur vi bäst kan få ut vårt budskap. Just nu känner vi oss ganska nöjda med kännedomen om våra bilar, men inte om alla viktiga samarbeten vi gör, som det vi gör med Zenuity om självkörande bilar och att vi jobbar med Google och kommer att ha Android inbyggt i bilarna", säger Mårten Levenstam, strategichef på Volvo Cars.

Hur ska presentationerna se ut?

"Tanken är att förklara vad vi menar med framtiden och fortsätta diskussionen som vi inlett med presentationen av konceptet 360c. Det kan handla om att förhållandet mellan biltillverkare och underleverantörer är lite gammaldags. Och vi vill prata om våra partnerskap med till exempel Google och andra aktörer."

Finns det en risk att besökarna blir besvikna på att inte få se nya S60 i montern?

"Det finns gott om möjligheter att få se den bilen på andra sätt, så den risken är nog inte så stor. Det hade varit värre att man inte skulle få se andra stora förändringar, som inte bara påverkar oss som biltillverkare utan även alla kunder. Vi hade kunnat visa alla våra bilar, men då hade många andra viktiga frågor kommit i skymundan."

När ni presenterade konceptet 360c pratade ni mycket om självkörande bilar och om nya sätt att ha bil, till exempel genom Care by Volvo. Genom att ni knyter närmare kontakter med kunderna, riskerar bilhandlarna att hamna i kläm?

"Jag tror den farhågan bygger på ett missförstånd. Det är inte så att vi gör det här för att bli av med våra bilhandlare, utan för att utveckla tillgången till bilen i framtiden."

Men det låter som handlarna kan få det kämpigt?

"Jag tror det är fel sätt att tänka. Se på vad som händer i detaljhandeln runt om i världen, om man inte moderniserar får man det svårt. Och vi tror att det här är ett sätt att modernisera tillgången på en bil. Vi kommer fortsatt vara starkt beroende av våra återförsäljare i framtiden också, man behöver fortfarande ha en relation till någon som kan serva och ta hand om bilen. Jag tror att det kommer att behövas ganska mycket mänsklig interaktion mellan vår del av systemet och användaren av bilen."

"Exakt hur det utvecklar sig får vi se, men det är ju faktiskt ganska trevligt med mänsklig interaktion", säger Mårten Levenstam.

Alla biltillverkare arbetar med självkörande teknik och många teknikbolag är med och samarbetar. Som strategichef, när tror du att de självkörande bilarna här på riktigt?

"Det är förstås en jättesvår fråga och egentligen ingen som vet. Det tekniska tror jag kan gå mycket fortare än vad folk tror, men så måste vi ha lagstiftning på plats och en acceptans i samhället för att vi vill ha den typen av bilar på våra gator."

"Men jag tror att det händer nu, på fem års sikt kommer det att finnas ganska många bilar som är självkörande i en eller annan form. Privatägda bilar kommer att kunna göra det under vissa givna förutsättningar på vissa typer av gator. Men det kommer gå olika fort på olika ställen, det kommer att ta längre tid att få det att fungera mitt i natten under en snöstorm i Småland än i solsken på en motorväg i Los Angeles."

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies