1515
Annons

Volvo-ägaren köper sportbilstillverkare

Volvo Cars ägare Zhejiang Geely förvärvar 49,9 procent av aktierna i den förlusttyngda malaysiska biltillverkaren Proton Holdings från DRB-Hicom. Som en del i affären köper Geely även hela innehavet i brittiska sportbilsmärket Lotus.

Lotusbil.
Lotusbil.Bild:Lotus Cars

En affär har varit på gång ett tag och både Geely och franska PSA Group har tidigare pekats ut som intressenter.

Proton var från början tänkt att stärka bilden av Malaysia som ett modernt industriland men den drömmen har inte besannats. Proton är nämligen i ett svårt ekonomiskt läge trots att man fått över 3 miljarder dollar i subventioner sedan starten 1983.

Nu är tanken att Proton ska få nytt liv med Geely som ny storägare. Ett slutgiltigt avtal vänts undertecknas i juli uppger DRB-Hicom.


Lista: Här är de mäktigaste kvinnorna i fordonsbranschen

Tvåa på listan förra året men i år utsedd till den mäktigaste kvinnan i svensk fordonsindustri – Maria Olofsson är vd för familjeföretaget Olofsson Bil som omsatte drygt 1,3 miljarder kronor i fjol.

Det känns oväntat. Och förstås mycket hedrande och roligt”, säger hon.

Här är hela listan över de 100 mäktigaste kvinnorna i branschen. 

Maria Olofsson, koncernchef och vd, Olofsson Bil.
Maria Olofsson, koncernchef och vd, Olofsson Bil.Foto:Martin Ekwall

Fem procent av Sveriges bilhandlare har en kvinna som vd, i ägarled är andelen kvinnor ännu lägre, enligt siffror från branschorganisationen MRF som tillsammans med handelsplatsen Wayke utser de 100 mäktigaste kvinnorna i den svenska fordonsbranschen.

Maria Olofsson är både vd och ägare på Olofsson Bil, och därmed årets etta på listan.

Det känns oväntat. Och förstås mycket hedrande och roligt”, säger hon.

Din pappa grundade företaget 1966 och du tog över som vd 1998, hur har branschen förändrats sett till fördelningen mellan kvinnor och män sedan dess?
”Andelen kvinnor har ökat ganska mycket, och på många olika positioner. I vårt företag har vi kvinnliga medarbetare på i princip alla områden, så var det inte när jag började. Då fanns kvinnliga medarbetare inom administration och kanske någon enstaka inom försäljning, men väldigt få tekniker och reservdelssäljare.”

Samtidigt är fordonsbranschen fortfarande kraftigt mansdominerad.

Så är det. Det går absolut åt rätt håll, men långsamt. Vi kvinnor är fortfarande i minoritet, speciellt på högre positioner. Det visar att det finns mycket jobb kvar att göra.”

Maria Olofsson säger att hon inte haft något klassiskt glastak att krossa för att nå sin position.

”Det har inte riktigt varit så för mig med tanke på att det är ett familjeföretag, jag är ju född in i det här, även om jag också gjort andra saker. Ett viktigt sätt för att öka jämställdheten är att visa att det finns bra och roliga karriärvägar i branschen.”

Hur tycker du att man ska öka representationen av kvinnor?

”En aktivitet som den här listan är en sak som kan tydliggöra att det går att göra karriär i den här branschen, och göra ett minst lika bra jobb som alla män.”

”Jag tror också det är viktigt att vara tidigt ute och uppmärksamma att branschen är en karriärväg även för tjejer. Bara för att det är bilar behöver inte betyda att det är grabbigt”, säger Maria Olofsson.

En annan sak värd att lyfta är att det är roliga produkter att arbeta med. 

”Det är en stor och viktig bransch som berör de allra flesta och det finns starka känslor. Alla har någon typ av relation till bilen och olika bilmärken.”

Maria Olofsson säger också att förändringen som just nu sker, med digitalisering och elektrifiering, kan betyda att flera kvinnor väljer att jobba med fordon av olika typer, med allt från plåt och lack till service och programmering.

”Det är en väldigt spännande tid med stora förändringar. Vi blir mer och mer lika andra branscher i flera avseenden. Marknadsföringen har förändrats och handlar inte bara om hästkrafter och prestanda.”

En annan förändring är att fler och fler väljer att leasa eller hyra bil istället för att äga på klassiskt vis. 

”Det finns kunder som vill ha bilen som funktion och transport i första hand. Men jag tror också att det alltid kommer finnas andra som vill ha prestigen i att äga en bil.”

Hur ser du på att fler och fler biltillverkare vill sälja direkt till slutkund, och så att säga runda återförsäljarledet?

”Det är klart att vi har funderat jättemycket på det. Vi har bestämt oss för att vi har en självklar roll även i framtiden. Det kommer absolut finnas kunder som väljer bil online, men det finns tillfällen när man behöver prata med någon och ha en personlig kontakt.”

Dessutom ska bilar någon gång under sin livstid tas om hand.

”I det långa perspektivet tror vi att vi har en fördel av att ha en kontakt med kunderna, inte bara online”, säger Maria Olofsson.

Fjolårets etta på listan, Jessica Span, vd för Volvo Car Sverige, går direkt in på listans ”hall of fame”. Årets tvåa är Anna Liljedahl, vd Finnvedens Lastvagnar, och trea är Mim Andersson, vd Svenstigs Bil.

 

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?