ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Volkswagen ömsar skinn - tar hjälp av Hollywood

  • Foto: Karin Olander
  • Foto: Willy Sanjuan
  • Ralf Brandstätter, operativ chef för Volkswagen, berättar om VW:s väg framåt med ny logga och satsning mot elektrifiering. Dessutom tystnar den klaissiska manliga rösten som funnits i VW:s reklamfilmer i 25 år och Scarlett Johansson tar över.

Dieselfusket blottade Volkswagens svagheter och tvingade fram en förändring som nu rullar ut.

Ny företagskultur, nytt tilltal, ny logga och första elbilen i en offensiv som är tänkt att göra det tyska märket världsledande på eldrift. Och samtidigt ska lönsamheten höjas.

Volkswagen är det största märket i koncernen som bär samma namn och det som främst förknippas med manipulationen av dieselmotorernas utsläpp även om flera andra märken också var inblandade.

Rättsprocesserna och kostnaderna för böter och uppgörelser har passerat 300 miljarder kronor för koncernen och tickar fortfarande på, men VW blickar framåt.

Snart fyra år efter avslöjandet är det tyska bolaget redo att lansera vad man kallar Nya Volkswagen. Ett beprövat knep för att signalera en ny riktning. Flera av de gamla cheferna som ansågs inblandade i skandalen är borta.

”Det som hände då var mer än en jordbävning, det var ett vulkanutbrott. Vi kan aldrig städa bort det. Men det blev också en katalysator för förändring både internt och externt”, säger Ralf Brandstätter som jobbat 25 år på Volkswagen och efter dieselskandalen är en av dem som drivit förändringen som operativ chef.

”En viktig lärdom är att vi måste ha en mer öppen företagskultur där folk vågar säga ifrån. Vi chefer ska lyssna och svara”, säger han väl medveten om att VW tidigare hade en kultur av att ingen sa emot högste chefen.

På bilmässan i Frankfurt om knappt två veckor blir det publik premiär både för första bilen i den nya elbilsfamiljen, ID3, och den nya märkesdesignen. Inför mässan tog Ralf Brandstätter och flera andra ledande chefer emot Di och en grupp tyska och internationella journalister på huvudkontoret i Wolfsburg för att berätta mer om märkets nya fas.

”Bubblan och Golf är bilmodeller typiska för Volkswagen. Vi skapade mobilitet för alla. Nu öppnar vi ett nytt kapitel med e-mobilitet med både digitala tjänster och utsläppsfria transporter”, säger Ralf Brandstätter.

Volkswagen, som ifjol sålde drygt 6 miljoner bilar, planerar att sälja en miljon elbilar årligen redan 2025. Det ska man lyckas med genom en låg prisnivå och lång räckvidd. ID3 ska kosta cirka 300 000 kronor med det minsta batteriet som har en räckvidd på 33 mil. Lanseringsversionen har ett större batteri med 42 mils räckvidd, extra utrustning och kostar cirka 400 000 kronor.

I en film för att visualisera elektrifieringen konstaterar bolaget att dess storlek också innebär ansvar. Volkswagengruppen står för en procent av den globala transportsektorns koldioxidutsläpp. En bild på Greta Thunberg när hon håller sin skylt Skolstrejk för klimatet flimrar också förbi i VW-filmen.

”Hon har betytt mycket för att lyfta frågan. När vi startade förändringsarbetet i oktober 2015 kunde vi inte förutspå hur stark opinionen skulle bli nu fyra år senare vad gäller klimatförändringen”, säger Ralf Brandstätter.

Även om elbilarna väntas öka kommer det under flera år framöver vara en förbränningsmotor i merparten av Volkswagens bilar. Nästa år införs tuffare utsläppsregler i Europa där varje tillverkares bilflotta i snitt får släppa ut max 95 gram koldioxid per kilometer och VW-koncernen har enligt konsultbolaget PA Consultings beräkningar långt kvar och väntas få miljardböter. Det finns uppenbara incitament att få ut så många elbilar som möjligt för att pressa ned snittutsläppen.

Höga batterikostnader och resursslukande utveckling är bekymret i branschen för att få lönsamhet för elbilarna. Volkswagen har tänkt utnyttja sin storlek och att man har en flexibel plattform som passar till elbilar i olika storlekar för att höja marginalerna. Om ID3 är lönsam av egen kraft från början ger dock inte Ralf Brandstätter något tydligt svar på.

”Vi kommer att ha lönsamhet även på elbilarna”, konstaterar han utan precisera när.

I hela företaget sker det också stora kostnadsbesparingar genom att minska personalen och effektivisera i alla led. Det handlar bland annat om färre valmöjligheter vad gäller motorer.

Efter utsläppsskandalen stod det klart att Volkswagens ekonomi inte varit i bästa skick. Vinstmarginalen var 1,8 procent 2015-2016. Den har sedan dess gått uppåt till 5,2 procent första halvåret i år och målet är 6 procent 2022. Det ligger fast trots motvind i branschen med minskad efterfrågan, osäkerhetsfaktorer som handelskrig och brexit och höga utvecklingskostnader för elektrifiering, digitalisering och autonom körning.

”Vi följer givetvis utvecklingen noga, men vår globala närvaro och skalfördelar gör att vi har en bättre position än många konkurrenter för att hantera svängningar”, säger Ralf Brandstätter.

Nya elbilen blir den första med Volkswagens nya logga. Den gamla tredimensionella byts ut mot en mer avskalad variant, men bokstäverna V och W finns kvar. När loggan visas på Frankfurtsalongen byts också den stora skylten på huvudkontoret ut. VW:s 10 000 återförsäljare har två år på sig att byta ut drygt 70 000 skyltar.

Den manliga rösten som funnits i VW:s reklamfilmer i 25 år tystnar också. Nu blir det en kvinnlig röst – den engelska står filmstjärnan Scarlett Johansson för.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies