1515
Annons

Volkswagen ömsar skinn - tar hjälp av Hollywood

Dieselfusket blottade Volkswagens svagheter och tvingade fram en förändring som nu rullar ut.

Ny företagskultur, nytt tilltal, ny logga och första elbilen i en offensiv som är tänkt att göra det tyska märket världsledande på eldrift. Och samtidigt ska lönsamheten höjas.

Foto:Karin Olander
Foto:Willy Sanjuan
Ralf Brandstätter, operativ chef för Volkswagen, berättar om VW:s väg framåt med ny logga och satsning mot elektrifiering. Dessutom tystnar den klaissiska manliga rösten som funnits i VW:s reklamfilmer i 25 år och Scarlett Johansson tar över.
Ralf Brandstätter, operativ chef för Volkswagen, berättar om VW:s väg framåt med ny logga och satsning mot elektrifiering. Dessutom tystnar den klaissiska manliga rösten som funnits i VW:s reklamfilmer i 25 år och Scarlett Johansson tar över.

Volkswagen är det största märket i koncernen som bär samma namn och det som främst förknippas med manipulationen av dieselmotorernas utsläpp även om flera andra märken också var inblandade.

Rättsprocesserna och kostnaderna för böter och uppgörelser har passerat 300 miljarder kronor för koncernen och tickar fortfarande på, men VW blickar framåt.

Snart fyra år efter avslöjandet är det tyska bolaget redo att lansera vad man kallar Nya Volkswagen. Ett beprövat knep för att signalera en ny riktning. Flera av de gamla cheferna som ansågs inblandade i skandalen är borta.

”Det som hände då var mer än en jordbävning, det var ett vulkanutbrott. Vi kan aldrig städa bort det. Men det blev också en katalysator för förändring både internt och externt”, säger Ralf Brandstätter som jobbat 25 år på Volkswagen och efter dieselskandalen är en av dem som drivit förändringen som operativ chef.

”En viktig lärdom är att vi måste ha en mer öppen företagskultur där folk vågar säga ifrån. Vi chefer ska lyssna och svara”, säger han väl medveten om att VW tidigare hade en kultur av att ingen sa emot högste chefen.

På bilmässan i Frankfurt om knappt två veckor blir det publik premiär både för första bilen i den nya elbilsfamiljen, ID3, och den nya märkesdesignen. Inför mässan tog Ralf Brandstätter och flera andra ledande chefer emot Di och en grupp tyska och internationella journalister på huvudkontoret i Wolfsburg för att berätta mer om märkets nya fas.

”Bubblan och Golf är bilmodeller typiska för Volkswagen. Vi skapade mobilitet för alla. Nu öppnar vi ett nytt kapitel med e-mobilitet med både digitala tjänster och utsläppsfria transporter”, säger Ralf Brandstätter.

Volkswagen, som ifjol sålde drygt 6 miljoner bilar, planerar att sälja en miljon elbilar årligen redan 2025. Det ska man lyckas med genom en låg prisnivå och lång räckvidd. ID3 ska kosta cirka 300 000 kronor med det minsta batteriet som har en räckvidd på 33 mil. Lanseringsversionen har ett större batteri med 42 mils räckvidd, extra utrustning och kostar cirka 400 000 kronor.

I en film för att visualisera elektrifieringen konstaterar bolaget att dess storlek också innebär ansvar. Volkswagengruppen står för en procent av den globala transportsektorns koldioxidutsläpp. En bild på Greta Thunberg när hon håller sin skylt Skolstrejk för klimatet flimrar också förbi i VW-filmen.

”Hon har betytt mycket för att lyfta frågan. När vi startade förändringsarbetet i oktober 2015 kunde vi inte förutspå hur stark opinionen skulle bli nu fyra år senare vad gäller klimatförändringen”, säger Ralf Brandstätter.

Även om elbilarna väntas öka kommer det under flera år framöver vara en förbränningsmotor i merparten av Volkswagens bilar. Nästa år införs tuffare utsläppsregler i Europa där varje tillverkares bilflotta i snitt får släppa ut max 95 gram koldioxid per kilometer och VW-koncernen har enligt konsultbolaget PA Consultings beräkningar långt kvar och väntas få miljardböter. Det finns uppenbara incitament att få ut så många elbilar som möjligt för att pressa ned snittutsläppen.

Höga batterikostnader och resursslukande utveckling är bekymret i branschen för att få lönsamhet för elbilarna. Volkswagen har tänkt utnyttja sin storlek och att man har en flexibel plattform som passar till elbilar i olika storlekar för att höja marginalerna. Om ID3 är lönsam av egen kraft från början ger dock inte Ralf Brandstätter något tydligt svar på.

”Vi kommer att ha lönsamhet även på elbilarna”, konstaterar han utan precisera när.

I hela företaget sker det också stora kostnadsbesparingar genom att minska personalen och effektivisera i alla led. Det handlar bland annat om färre valmöjligheter vad gäller motorer.

Efter utsläppsskandalen stod det klart att Volkswagens ekonomi inte varit i bästa skick. Vinstmarginalen var 1,8 procent 2015-2016. Den har sedan dess gått uppåt till 5,2 procent första halvåret i år och målet är 6 procent 2022. Det ligger fast trots motvind i branschen med minskad efterfrågan, osäkerhetsfaktorer som handelskrig och brexit och höga utvecklingskostnader för elektrifiering, digitalisering och autonom körning.

”Vi följer givetvis utvecklingen noga, men vår globala närvaro och skalfördelar gör att vi har en bättre position än många konkurrenter för att hantera svängningar”, säger Ralf Brandstätter.

Nya elbilen blir den första med Volkswagens nya logga. Den gamla tredimensionella byts ut mot en mer avskalad variant, men bokstäverna V och W finns kvar. När loggan visas på Frankfurtsalongen byts också den stora skylten på huvudkontoret ut. VW:s 10 000 återförsäljare har två år på sig att byta ut drygt 70 000 skyltar.

Den manliga rösten som funnits i VW:s reklamfilmer i 25 år tystnar också. Nu blir det en kvinnlig röst – den engelska står filmstjärnan Scarlett Johansson för.


Innehåll från ISRAnnons

Nasalt vaccin i pulverform – gör dagens kylkedja för vaccin överflödig

ISR, Immune System Regulation, arbetar sedan 2012 på bred front för att bekämpa några av världens mest ökända sjukdomar. Just nu är de i full färd med att utveckla ett covid-19-vaccin som bereds i pulverform för nasal administration. 

Under 2020 och 2021 har svenska ISR, med bas på Karolinska Institutet i Stockholm, fortsatt sitt arbete med att utveckla nästa generations immunstimulerande läkemedelskandidater för att bekämpa hiv, cancer, hepatit B – och även covid-19. I ett nytt projekt, som bland annat finansieras av Vinnova, har ISR:s arbete med utvecklande av vaccinationsplattform mot luftburna virus accelererats, med covid-19 som första vaccinkandidat. 

Nasal administrering

Idén bygger på att skapa ett första försvar som neutraliserar viruset och förhindrar att det fäster vid slemhinnan i lungan eller tarmen. Nu pågår arbetet med att komma fram till en optimal dosering och beredning av vaccinet, som ska ges i pulverform för inhalation via en inhalationsprodukt utvecklad av företaget Iconovo AB. Under 2021 har flera viktiga avtal slutits, i syfte att säkerställa storskalig produktion.

– Nu när det prekliniska programmet på slutberedningen är genomfört, förbereder vi oss för start av det kliniska prövningsprogrammet under 2022. Vi har kommit en god bit på vägen och tror starkt på vår kandidats potential – även för i dag förekommande och framtida mutationer, säger Ola Winqvist, CEO på ISR, och tillägger: 

– Då nästan alla andra vacciner måste hanteras i kylkedja, vid exakt rätt temperatur, begränsar logistiken av vaccin många aktörer i användandet – ISR:s nasala vaccin i pulverform eliminerar det problemet!

Utvecklar hiv-medicin

Parallellt med arbetet med att ta fram en ny vaccinkandidat, har ISR under 2021 inlett kliniska studier på två centra – i Berlin och München, om hiv-patienter som får bromsmedicin kan minska den integrerade virusmängden och eventuellt bota sjukdomen.

– Det är kliniker som är dedikerade för hiv och som inte berörs av pandemin på samma sätt som våra svenska kliniker. Vi hoppas kunna slutföra rekryteringen av 52 hiv-patienter under det första halvåret 2022 och därefter sker utläsningen av studien under sex månader, säger Ola Winqvist och tillägger: 

– Som patient blir du aldrig av med sjukdomen. Så fort du skulle ha ett uppehåll i medicineringen är viruset tillbaka inom tio dagar. Genom att använda hormonet GnRH som aktiverar viktiga delar av immunsystemet, hoppas vi kunna slå ut alla reservoarer av hiv-dna som finns i patientens arvsmassa.

Behandling mot hepatit B

I början av 2020 slöt ISR dessutom avtal med det kinesiska CRO-bolaget Shanghai Innostar Biotech, där målet med samarbetet är att utveckla ISR:s läkemedelskandidat för behandling av hepatit B. 

Arbete pågår nu intensivt med att fatta strategiska beslut kring den fortsatta kliniska utvecklingen.

– Anledningen till att vi arbetar med ett bolag från Kina är att det är det geografiska område där hepatit B är som mest utbrett, säger Ola Winqvist och avslutar:

– Vår utvecklingsportfölj har ett brett anslag, där immunsystemet alltid är i fokus. Nu ser vi fram emot ett spännande 2022 – där det finns en enorm marknad globalt.

Om ISR Immune System Regulation:
ISR Immune System Regulation Holding AB är ett innovationsdrivet forskningsbolag med fokus på immunsystemet, baserat på Karolinska Institutet i Stockholm. 

Bolaget utvecklar immunstimulerande läkemedel för att behandla kroniska infektionssjukdomar och cancer genom att aktivera det egna immunsystemet. Just nu genomför ISR flera viktiga studier, både när det gäller hiv och cancer som kan få stor betydelse för framtidens behandlingar. 

Läs mer om ISR här 

Mer från ISR

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISR och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?