ANNONS:
Till Di.se

Volkswagen ökar vinsttempot

Trots avgasskandal, svåra tester och lokala dieselförbud skruvar Volkswagen upp vinstmålet för kärnmärket.

VW siktar på att nå 6 procents avkastning 2022, tre år före plan.

Trots beskedet rasade VW-aktien på torsdagen - som övriga börsen.

"Vi är övertygade om att nå målet på minst 6 procents avkastning redan 2022, tre år tidigare än planerat", säger kärnmärkets finanschef Arno Antlitz enligt den tyska nyhetsbyrån Dpa.

Det ska ske genom att öka produktiviteten med i genomsnitt 30 procent. Dessutom ska märket nästa modellår minska antalet motorvarianter med en fjärdedel.

"Vi tillverkar i praktiken unikat, och det ska vi ändra", säger verksamhetschefen Ralf Brandstätter.

Åtgärderna ska öka rörelsevinsten med 6 miljarder euro, motsvarande 61 miljarder kronor. Rörelsen i Nord- och Sydamerika ska bistå med ytterligare 5 miljarder kronor. Till det kommer prishöjningar på 1 procent som ska ge drygt 25 miljarder kronor.

Frank Schwope, analytiker på delstatsbanken Nord Lb, anser dock att målen är skrivna i stjärnorna. Han pekar i en analys på torsdagen på att många osäkra faktorer som straffavgifter, elektromobilitet och en generellt försvagad marknad kan motverka detta, enligt sajten Aktiencheck.

Samtidigt ska VW fram till 2023 investera drygt 110 miljarder kronor i "framtidsteknologi", varav huvuddelen i elektromobilitet. Bolaget sätter stort hopp till elbilen VW ID.

"Nu är det exakt 333 dagar till produktionsstart för VW ID", sa Ralf Brandstätter på torsdagen.

Målet är att sälja 100.000 VW ID under dess första helår på marknaden, 2020. Precis som konkurrenten Tesla ska köpare kunna förbeställa bilen.

Volkswagen har dock haft en rad problem under året. Dieselskandalen som briserade i september 2015 orsakar fortfarande stora kostnader, både skadestånd och reparationer. En rad städer både i Tyskland och utanför har infört lokala förbud för äldre dieselbilar.

Under sommaren har dessutom EU:s nya avgastestsystem WLTP gett biltillverkarna problem att hinna med anpassning.

Till det kommer upptrappningen av handelskriget mellan USA och Kina, som även slår mot europeiska biltillverkare.

Under november minskade Volkswagens försäljning i sin största marknad Kina med 8 procent och med 5 procent i Tyskland. Det drog ned hela märkets försäljning under månaden med 5 procent till 564.500 fordon.

Samtidigt noterar VW bra säljsiffror i övriga Europa och Sydamerika, enligt torsdagens statistik. I Ryssland var ökningen omkring 20 procent, i Brasilien nära 27 procent.

Hittills i år har Volkswagen sålt 5,7 miljoner bilar, en uppgång med 1,2 procent.

"Det fattas 530.000 leveranser för att vi ska justera fjolårets rekordresultat. Enligt min aktuella bedömning kan vi klara det, kanske ligger vi till och med lite över", säger kärnmärkets försäljningschef Jürgen Stackmann enligt bilsajten Automobilwoche.

Trots de positiva utsikterna drogs Volkswagenaktien med i torsdagens globala börsras. Kursen hade vid 15.45 gått ned med nära 3,2 procent, lite mer än Frankfurtbörsen i stort.

Analytikerkåren är fortsatt positiv till aktien. Hela 34 av dem rekommenderar köp av aktien, medan 13 är neutrala. enligt affärstidningen Handelsblatts sammanställning. Bara tyska DZ Banks analytiker har "sälj" på aktien.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies