1515
Annons

Volkswagen har mest sålda elbilen i oktober

Amerikanska elbilstillverkaren Tesla får mycket uppmärksamhet för sina modeller – men ingen av dem finns med på senaste försäljningstopplistan i EU, skriver Teknikens Värld.

I stället har en europeisk bil tagit sig upp till förstaplatsen.

Volkswagens ID3.
Volkswagens ID3.Foto:Carl-Johan Lejland

Nybilsregistreringarna i EU:s 27 medlemsländer i oktober visar att tyska Volkswagens nya elbil ID3 har sålt allra bäst under månaden, tätt följd av franska Renaults elbil Zoe, visar siffror från Jato Dynamics som Teknikens Värld hänvisar till.

Trots att Volkswagens elbil sålde allra bäst i EU under oktober med nästan 10.500 exemplar, är den endast den 29:e mest nyregistrerade bilen i hela EU under månaden. Allra bäst i alla bränslekategorier i EU sålde Volkswagen Golf med drygt 27.500 exemplar.

Volkswagen ID3 var dock den bäst säljande bilen i alla kategorier i Norge under både oktober och september, skriver tidningen.

Tesla finns inte med på topplistan, men Teknikens Värld konstaterar att Tesla Model 3 har sålt så bra under 2020 att den är den näst mest nyregistrerade bilen under året.

Nästan 27 procent av alla nyregistrerade bilar i EU under oktober var antingen helt eller delvis elektrifierade. Siffran innebär att de elektrifierade bilarna för andra månaden i rad sålde bättre än dieselbilarna, som uppgick till drygt 26 procent av nyregistreringarna i oktober, skriver tidningen.


Tesla öppnar sina laddare för andra bilmärken

Bristen på snabbladdare längs vägarna upplevs av många som ett problem i övergången till elbil. Nu kan den oron lindras när Tesla öppnar sitt nätverk även för bilar från andra märken.

Tesla Model 3 vid snabbladdare i Mariestad.
Tesla Model 3 vid snabbladdare i Mariestad.Foto:Carl-Johan Lejland

Teslaägare har länge haft överlägsna möjligheter att snabbladda sina bilar tack vare det amerikanska bolagets egna laddnätverk. Sedan 2021 har Tesla öppnat upp för bilar från andra märken på vissa marknader på onsdagen är det dags för Sverige, Spanien, Storbritannien, Belgien och Österrike.

I Sverige ingår 42 stationer med 542 laddpunkter med effekt på över 150 kW. Den som inte kör Tesla får tillgång till laddarna genom att använda sig av företagets app där man också kan se hur många stolpar som är lediga. 

Icke-Teslaägare får ladda för i snitt 7,30 kronor per kWh, vilket är väsentligt högre än vad Teslaägarna betalar. Man kan också välja ett abonnemang för 129 kronor per månad som ger lägre kostnad per kWh. Priserna varierar mellan olika stationer. 

Enligt Tesla kommer bolaget att övervaka beläggningen så att företagets egna kunder inte blir besvikna genom att hamna i laddköer:

”De superchargers som öppnar för andra fordon än Tesla har gott om ledig kapacitet. Vi börjar med några utvalda stationer för att övervaka kapaciteten, upplevelsen och bedöma resultatet. Stationer med hög beläggning i dagsläget kommer inte att öppna.”

Sedan tidigare har Tesla öppnat snabbladdarnätverket i Nederländerna, Frankrike och Norge.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?