Annons

Volkswagen bekräftar: 30.000 jobb försvinner

Drygt ett år efter att avgasskandalen briserade i USA gör sig den tyska biljätten Volkswagen av med 30.000 anställda för att spara 35 miljarder om året.

"Framtidspakten är det största reformprogrammet i kärnmärkets historia", sa koncernchefen Mattias Müller på fredagsmorgonen.

Bild:TT

VW-ledningen och företrädare för personalen har under hösten förhandlat intensivt om det rekordstora sparpaketet. På torsdagen kom de överens och på fredagsmorgonen presenterades resultatet vid en presskonferens i VW-högborgen Wolfsburg.

”Vi kommer att avveckla 30.000 arbetsplatser, varav 23.000 i Tyskland fram till 2025”, sa Herbert Diess, chef för varumärket Volkswagen med bland annat modellerna Golf och Passat, 

Resten ska bort främst i Argentina och Brasilien.

Det innebär att vart sjunde VW-jobb ska bort globalt, och vart femte i Tyskland. Kärnmärket Volkswagen har omkring 200.000 anställda, varav 114.000 i Tyskland. Totalt har koncernen 624.000 anställda varav 282.000 i Tyskland.

Neddragningarna ska minska kostnaderna med 3 miljarder euro i Tyskland och 700 miljoner euro i utlandet, totalt 3,7 miljarder euro, motsvarande 36 miljarder kronor, från 2020. Rörelseavkastningen ska fram till 2020 fördubblas till 4 procent och produktiviteten ska öka med 25 procent.

”Vi gör i framtiden mer vinst med färre människor.Volkswagen måste snabbt tjäna pengar igen och förbereda sig för den kommande stormen.Vi bygger om märket helt och hållet. Därmed är vi de första som konsekvent riktar sig mot framtiden", sa Herbert Diess.

Pengarna ska gå till investeringar i bland annat elbilar, självkörande bilar och it. Volkswagen ska anställa 9.000 mjukvaruutvecklare.

"Man kan stänga ögonen för stora problem eller ignorera dem. Det är betydligt svårare att möta dem med öppet visir, se omvandling som en chans och gå in i konflikter för att hitta lösningar. Men det är enda vägen som leder mot framtiden", sa Mattias Müller vid fredagens presskonferens.

Han säger att sparprogrammet avgör hur det går för hela Volkswagen.

"Om kärnmärket inte är starkt kan koncernen som helhet inte vara framgångsrik. Framtidspakten är det största reformprogrammet i kärnmärkets historia. Det gör Volkswagen effektivare, produktivare och konkurrenskraftigare. Samtidigt kan märket vara drivande i all teknik och alla trender som präglar bilindustrins framtid", sa Mattias Müller.

Han tillträdde för ett år sedan efter att avslöjanden om fusk med utsläppsmätningar i USA tvingade bort föregångare Martin Winterkorn.

Ingen av de fem herrarna på podiet nämnde dock under presskonferensen avgasskandalen direkt. Närmast kom Bernd Osterloh, personalrepresentant i Volkswagens ledningsgrupp.

”De senaste fjorton månaderna har skapat en osäkerhet i koncernen. Nu får vi nio år utan rädsla kring arbetsplatserna.”

Han gläds åt att ingen tysk fabrik stängs. Det blir inte heller avskedanden utan en ordnad neddragning i enlighet med VW-traditionen med täta band mellan ledning och personal. Det innebär bland annat möjlighet till frivillig deltid och förtidspension för äldre.

”Arbetsplatserna är bara säkrade när produktionen är konkurrenskraftig. Bara då har vi långfristiga arbetsplatser. Det handlar om 120.000 människor i Tyskland och deras familjer”, sa Bernd Osterloh.

Niedersachsens delstatschef Stephan Weil, som sitter i koncernledningen, anser att neddragningen är nödvändig.

"Den underliggande osäkerheten är nu borta. Att arbetsplatser fösvinner är naturligtvis beklagligt, men Volkswagen måste vara konkurrentskraftigt för framtiden."

Volkswagen är inte bara delstatens avgjort största arbetsgivare med fabriker i sex städer. Niedersachsen är också Volkswagens näst största aktieägare med 20 procent av aktierna. Störst är Porsche Automobil Holding med drygt 50 procent.

Volkswagens aktiekurs steg direkt efter fredagsmorgonens första uppgifter om sparpaketet, men sackade senare under dagen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?