1515
Annons

Virusutbrottet ökar pressen på bilmässan Genève

En av årets viktigaste händelser i bilvärlden är bilsalongen i Genève som nästa vecka ska öppna för 90:e gången. Vanligtvis lockar mässan över 600 000 besökare och 10 000 medierepresentanter. 

Utbrottet av coronaviruset i grannlandet Italien ökar pressen på mässarrangörerna, men hittills har inga utställare avbokat på grund av oro för smitta. 

Bild från Toyotas monter under förra årets bilsalong i Genève
Bild från Toyotas monter under förra årets bilsalong i GenèveFoto:Karin Olander

Coronaviruset har lett till att flera stora evenemang har ställts in, bland annat mobilmässan i Barcelona och karnevalen i Venedig. Bilmässan i Peking, som skulle ha hållits i april, är framflyttad. Bilbranschens stora skyltfönster i Genève planerar dock att köra som vanligt. Tillverkare från hela världen, inklusive Kina, ska visa upp sina nyheter. I mässlokalerna Palexpo brukar det vara mycket folk som trängs.

”Vi övervakar situationen kontinuerligt vad gäller möjliga implikationer för anställda, utställare och besökare. Vi följer rekommendationerna från hälsomyndigheterna och har tagit fram en åtgärdsplan med städning, desinficering och förebyggande åtgärder för allmänna ytor som cateringområden, toaletter, ledstänger och skärmar”, skriver presskontoret som svar på frågan hur mässan agerar med anledning av coronaviruset.

Trenden med att allt fler bilbolag väljer att avstå från de stora bilsalongerna på grund av höga kostnader och att man hellre har egna lanseringar där man inte behöver slåss om uppmärksamheten märks även för Genèvemässan. Besöksantalet har också minskat år för år. I fjol kom 602 000 personer, en nedgång med nio procent jämfört med året innan.  

Sedan tidigare har det varit känt att flera biltillverkare stannar hemma från Genève. Det gäller bland annat Volvo, Lamborghini, Opel, Peugeot, Subaru, Nissan, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Citroën, Cadillac, Ford och Tata. 

Ingen ska dock ha hoppat av på grund av coronaviruset enligt arrangörerna. De framhåller att Schweiz ännu så länge är förskonat från smitta eftersom man inte haft något konstaterat fall av coronaviruset.

Frågan om utställare och besökare kommer att kontrolleras på något sätt lämnas obesvarad. Mässan ska öppna för pressen nästa tisdag och för allmänheten två dagar senare.

Det italienska ingenjörs- och designbolaget Italdesign-Giugiaro, som finns på listan över utställare i Genève, har beslutat att stänga sina två anläggningar i Turin efter att en anställd smittats av coronaviruset, skriver Automotive News. Bolaget ägs av Volkswagenkoncernen och har drygt 900 anställda. 

Enligt branschtidningen har italienska Fiat infört ett besöksförbud i sina europeiska fabriker för personer som har varit i de delar av norra Italien som är drabbade av smittan. Det gäller även de som varit i Kina eller andra asiatiska länder de senaste två veckorna. Några ändringar vad gäller Fiat Chrysler Automobiles planer att ställa ut på bilmässan i Genève har inte meddelats.

 

 

 


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?