Virusutbrottet ökar pressen på bilmässan Genève

En av årets viktigaste händelser i bilvärlden är bilsalongen i Genève som nästa vecka ska öppna för 90:e gången. Vanligtvis lockar mässan över 600 000 besökare och 10 000 medierepresentanter. 

Utbrottet av coronaviruset i grannlandet Italien ökar pressen på mässarrangörerna, men hittills har inga utställare avbokat på grund av oro för smitta. 

Bild från Toyotas monter under förra årets bilsalong i Genève
Bild från Toyotas monter under förra årets bilsalong i GenèveFoto:Karin Olander

Coronaviruset har lett till att flera stora evenemang har ställts in, bland annat mobilmässan i Barcelona och karnevalen i Venedig. Bilmässan i Peking, som skulle ha hållits i april, är framflyttad. Bilbranschens stora skyltfönster i Genève planerar dock att köra som vanligt. Tillverkare från hela världen, inklusive Kina, ska visa upp sina nyheter. I mässlokalerna Palexpo brukar det vara mycket folk som trängs.

”Vi övervakar situationen kontinuerligt vad gäller möjliga implikationer för anställda, utställare och besökare. Vi följer rekommendationerna från hälsomyndigheterna och har tagit fram en åtgärdsplan med städning, desinficering och förebyggande åtgärder för allmänna ytor som cateringområden, toaletter, ledstänger och skärmar”, skriver presskontoret som svar på frågan hur mässan agerar med anledning av coronaviruset.

Trenden med att allt fler bilbolag väljer att avstå från de stora bilsalongerna på grund av höga kostnader och att man hellre har egna lanseringar där man inte behöver slåss om uppmärksamheten märks även för Genèvemässan. Besöksantalet har också minskat år för år. I fjol kom 602 000 personer, en nedgång med nio procent jämfört med året innan.  

Sedan tidigare har det varit känt att flera biltillverkare stannar hemma från Genève. Det gäller bland annat Volvo, Lamborghini, Opel, Peugeot, Subaru, Nissan, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Citroën, Cadillac, Ford och Tata. 

Ingen ska dock ha hoppat av på grund av coronaviruset enligt arrangörerna. De framhåller att Schweiz ännu så länge är förskonat från smitta eftersom man inte haft något konstaterat fall av coronaviruset.

Frågan om utställare och besökare kommer att kontrolleras på något sätt lämnas obesvarad. Mässan ska öppna för pressen nästa tisdag och för allmänheten två dagar senare.

Det italienska ingenjörs- och designbolaget Italdesign-Giugiaro, som finns på listan över utställare i Genève, har beslutat att stänga sina två anläggningar i Turin efter att en anställd smittats av coronaviruset, skriver Automotive News. Bolaget ägs av Volkswagenkoncernen och har drygt 900 anställda. 

Enligt branschtidningen har italienska Fiat infört ett besöksförbud i sina europeiska fabriker för personer som har varit i de delar av norra Italien som är drabbade av smittan. Det gäller även de som varit i Kina eller andra asiatiska länder de senaste två veckorna. Några ändringar vad gäller Fiat Chrysler Automobiles planer att ställa ut på bilmässan i Genève har inte meddelats.

 

 

 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?