Vinnaren utsedd – här är Årets Bil 2020

Montrarna var redo och handspriten utställd. Men så ställdes Genèvesalongen in i sista stund. Den vanligtvis så välbesökta utdelningen av Årets Bil fick hållas inför tomma läktare. En speciell ceremoni, med en speciell vinnare - Peugeot 208.

De sju finalisterna i Årets Bil 2020.
De sju finalisterna i Årets Bil 2020.Foto:Carl-Johan Lejland

Normalt drar utdelningen av Årets Bil igång hela Genèvesalongen, och salen på mässområdet burkar vara fylld av reportrar, tv-team och förhoppningsfulla representanter från bilindustrin. Så inte i år.

Porsche Taycan
Porsche TaycanFoto:Carl-Johan Lejland, Carl-Johan Lejland
Tesla Model 3
Tesla Model 3Foto:Carl-Johan Lejland
Renault Clio
Renault ClioFoto:Carl-Johan Lejland
Toyota Corolla
Toyota CorollaFoto:Oskar Omne
Ford Puma
Ford PumaFoto:Carl-Johan Lejland, Carl-Johan Lejland
BMW 1 serie
BMW 1 serieFoto:Oskar Omne

 

Mässans arrangörer väntade länge men kastade till slut in handuken och ställde in. En i princip färdigbyggd utställning, som skulle bli den 90:e i ordningen, ekar tom. 

”Vi hade inget val, vi var tvungna”, sa mässchefen Olivier Rihs i samband med ceremonin för Årets Bil på måndagen.

Juryns ordförande, Frank Janssen från tyska Stern, fick därför dela ut utmärkelsen utan publik.

Vinnarbilen, Peugeot 208, är intressant på många sätt, framför allt som den finns med bensin-, diesel- eller elmotor. Den vann en jämn omröstning där även elbilarna Tesla Model 3 och Porsche Taycan fick många röster.

”Vi är väldigt glada och det här är väldigt stort för vårt företag”, sa en mycket nöjd Jean-Philippe Imparato, vd på Peugeot, som fanns med på länk.

Det är som elbil nya Peugeot 208 verkligen imponerar, med fina köregenskaper och bra komfort. Räckvidden på 34 mil är tillräcklig för de allra flesta, med tanke på att modellen i första hand är en stadsbil. Elmotorns 136 hästkrafter räcker gott för bilstorleken och batteriet går att snabbladda på 30 minuter.

Peugeot har gjort ett smart val genom att lansera 208 med både förbränningsmotor och elmotor. Det gör att man kan hålla ned priset på instegsversionerna samtidigt som man kan stoltsera med att ha en renodlad elbil.

Den franska tillverkaren har också lyckats få till en design som sticker ut, både exteriört och interiört. Samtidigt är det en liten bil och därför ganska trång. Dessutom fick den ”bara” fyra stjärnor av krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, och säljs därför med olika säkerhetsutrustning på olika marknader. Det hade självklart varit mycket bättre om Peugeot hade utrustat bilen med högsta säkerhetsutrustningen, då den får fem stjärnor av Euro NCAP, för alla marknader.

Juryns sammansättning gör röstningen intressant, från norra Europa där vi ligger ganska långt fram när det gäller elektrifiering med förhållandevis många elbilar och hybrider på vägarna, till södra Europa där elbilarna inte är lika många. Men Tesla fick inte bara höga poäng från starka elbilsländer som Norge och Holland, utan även från till exempel Ungern och Ryssland.

I juryn sitter 60 europeiska journalister och Sveriges tre representanter i juryn är, förutom undertecknad, Tommy Wahlström, Vi Bilägare och Jan-Erik Berggren, Expressen.

Tesla Model 3 var både min och Jan-Erik Berggrens favorit i finalen, medan Tommy Wahlström röstade på Toyota Corolla som vinnare.

Årets Bil är en av av bilvärldens mest prestigefulla utmärkelser, och som har delats ut sedan 1964. När Volvo XC40 utsågs till årets bil 2018 var det första gången som en svensk bil tog hem utmärkelsen. 

 

 

 

2018 var det Volvo XC40 som blev Årets Bil.
2018 var det Volvo XC40 som blev Årets Bil.Foto:Carl-Johan Lejland

 


Innehåll från MediCheckAnnons

Här är vårdföretagets storsatsning i Sverige

Kenneth Illvall är medicinskt ansvarig läkare på MediCheck.
Kenneth Illvall är medicinskt ansvarig läkare på MediCheck.

De har tredubblat omsättningen det senaste året. Nu satsar MediCheck, som ensamma erbjuder specialistläkare online, på fortsatt expansion.

– Vi ser att intresset och behoven är stora, satsningen ligger helt rätt i tiden. Det är ett gyllene läge, säger vd Thomas Ehrengren.

Läs mer om MediChecks verksamhet här 

Sedan 2017 har MediCheck hjälpt svenskar med kroniska problem inom flera medicinska områden, som till exempel magsjukdomar, hudsjukdomar och allergi. Förra året närmast exploderade intresset för att få hjälp av specialistläkare på MediCheck med en tredubblad omsättning – ett år för tidigt sett till affärsplanen. Målet är att omsätta 150 miljoner kronor till 2023.

– Tillväxtresan började redan 2019 med målsättningen att växa rejält under 2021, men vi är redan inne i den fasen. Anledningen är att allt fler patienter upptäcker oss och märker att det funkar bra. Över 70 procent av patienterna stannar kvar, det ser vi som ett kvitto på hög kvalitet, säger Thomas Ehrengren.

Att MediCheck, som idag har 250 specialistläkare kopplade till tjänsten, satsat på specialistkompetens är ingen slump, menar medicinskt ansvarig läkare Kenneth Ilvall:

 – Många patienter med långvariga problem har svårt att få en vettig vårdkontakt med just specialister. Vi är den enda aktören som har kapacitet att distribuera möjligheten att träffa en specialist oavsett vart man bor, vi gör vården mer jämlik och kan med gott samvete säga att vi är ett bra komplement till primärvården.

Thomas Ehrengren, VD för Medicheck
Thomas Ehrengren, VD för Medicheck

”Enorm potential för en god affär”

Under våren genomför bolaget en investeringsrunda där målet är att tillföra 40 miljoner kronor i kapital för att expandera. Bland annat kommer ytterligare 50 digifysiska sjuksköterskemottagningar startas upp runtom i landet i samarbete med en av Sveriges största apoteksaktörer. Där kommer möjlighet till undersökningar, provtagning och vaccinering finnas. Utrullningen går fort och sedan oktober har man redan etablerat 23 mottagningar runt om i landet. 

– I första hand kommer kapitalet satsas på att etablera MediCheck som ledande aktör inom digifysisk vård för patienter med långvariga medicinska problem och kroniska sjukdomar. Vi kommer också succesivt att investera i både teknik och kompetens samt förbereda oss för att ta delar konceptet till andra marknader utanför Sverige, säger Ehrengren. 

I dina ögon, varför är MediCheck en bra investeringsmöjlighet?

– Dels för att detta är en snabbt växande marknad med enorm potential för en god affär, dels investerar man i en god sak och gör något bra både för patienterna och för samhället. För oss är samhällsperspektivet enormt viktigt eftersom den vård vi utför kan frigöra tid för andra delar av vården.

”Utifrån patienternas behov”

Ungefär hälften av svenskarna beräknas ha kroniska besvär, så behoven är stora – samtidigt som det råder en brist på specialister. Tack vare dagens tekniska möjligheter övervinner MediCheck problematiken, anser Ilvall:

– Fler specialistläkare får möjlighet att arbeta nära med patienter de har relevant utbildning för. Vi återför kompetens till vårdsystemet och till patienterna, utan geografiska begränsningar, säger han.

Förutom planerna på ökad digifysisk vård och framtida expansion i andra länder är ett kortsiktigt mål att skala upp affären. Redan idag tillhandahåller man psykiatritjänster till HVB- och särskilda boenden och planen är att i större utsträckning erbjuda sina tjänster till företag, försäkringsbolag samt omsorg.

– Det vi ser framåt, är att bredda och anpassa olika tjänstekoncept för olika kronikergrupper. Vi bygger ett bolag utifrån patienternas behov så de får en så bra hälsa som möjligt.

Läs mer om MediChecks verksamhet här 

 

 

 

Mer från MediCheck

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MediCheck och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?