1515
Annons

Världspremiär för Mercedes första elbil

Två elmotorer, 408 hästkrafter, fyrhjulsdrift och cirka 40 mils räckvidd är Mercedes första elbil, EQC som på tisdagskvällen hade världspremiär. Platsen var dessutom inte Tyskland, utan natursköna Stockholms skärgård och konsthallen Artipelag, utanför huvudstaden.

Mercedes EQC har en iögonfallande front där stjärnan inte bara är stor utan också upplyst. Både bak- och framlyktorna binds samman av en ljusramp som ger EQC ett unikt utseende.
Mercedes EQC har en iögonfallande front där stjärnan inte bara är stor utan också upplyst. Både bak- och framlyktorna binds samman av en ljusramp som ger EQC ett unikt utseende.Foto:Helena Lundberg
Mercedes första elbil, EQC hade på tisdagskvällen världspremiär och självklart var intresset stort. Muskulär men ändå elegant och med ett tydligt eget utseende för att sticka ut just som en elbil.
Mercedes första elbil, EQC hade på tisdagskvällen världspremiär och självklart var intresset stort. Muskulär men ändå elegant och med ett tydligt eget utseende för att sticka ut just som en elbil.Foto:Helena Lundberg

Nästa år lanseras Mercedes EQC, en kompakt sportig suv, mitt i prick i det trendigaste segmentet och en utmanare till bland annat Tesla Model X. Men konkurrensens hårdnar, här finns också Jaguars elbil I-Pace och om två veckor har Audi världspremiär på sin första elbil, e-tron, båda suvar. Till Sverige kommer EQC tidigast till sommaren 2019.

EQC har ett batteripaket på 80 kWh och en elmotor på vardera axel som gör bilen fyrhjulsdriven med en effekt på 300 kW (408 hk). Räckvidden, enligt den nya körcykeln WLTP hamnar precis över 40 mil och 0-100 fixas på 5,1 sekunder.

Intresset för EQC var förstås stort och hundratals journalister granskade bilen in i minsta detalj.

Designen är iögonfallande, något som Mercedes valt medvetet. Bilen ska vara cool, elegant, sportig och förmedla en ”elektro-look”, unik för de kommande elbilarna.

Både front- som baklyktor hålls samman av varsin ljusramp med led-ljus som ger just ett elektriskt utseende. Och notera, för första gången är stjärnan i grillen upplyst, också för att sticka ut.

Interiören domineras av den långsmala skärmen som går hela vägen från förarplatsen, vidare till mitten av kupén. Självklart finns återvunna material i bilen, med bland annat plast från pet-flaskor.

Mercedes har valt att begränsa topphastigheten till 180 km/h och EQC har också fem olika körlägen där bilen kan ta tillvara på bromsenergi och återfå räckvidd. Förbrukningen uppges till 2,22 kWh per mil.


Rekordväntan på elbil tvingar företag att tänka om

Rekordlånga leveranstider på elbilar i kombination med det förändrade bonussystemet gör att många företag nu tvingas göra om sin policy för förmånsbilar.

”Ett års leveranstid är det egentligen på allting”, säger Ulf Lagerqvist, bilansvarig på elteknikleverantören Rexel.

Ulf Lagerqvist är bilansvarig på Rexel.
Ulf Lagerqvist är bilansvarig på Rexel.Foto:Rexel/TT

Leveranstiden på nya elbilar är rekordlång. Komponentbrist och Kinas nedstängningar ligger framför allt bakom fördröjningen där köparen i dag får räkna med en leveranstid på mellan 9 och 15 månader på de mest populära elbilarna. 

”Hela bilbranschen står mitt uppe i en osäker tid vad gäller brist på insatsvaror, logistiska utmaningar och prissättningsproblematik. Ett fåtal varumärken kan erbjuda kortare leveranstider än sex månader”, säger Mats Silfver, Sverigechef på Autolease.

De långa leveranstiderna i kombination med förändringarna i bonus malus-systemet, där ebilar över 700.000 kronor blir av med sin bonus på 70.000 från och med den 12 juli, gör att många företag måste se över sin bilpolicy. Ett av dem är elteknikleverantören Rexel som förmånsleasar 230 bilar varav 40 är elbilar och 115 är laddhybrider. Prognosen för nästa år är att dubbelt så många elbilar leasas ut. 

”Omställningen går fort tycker jag och det är ett stort intresse för elbilar. Eftersom vi jobbar hårt med hållbarhetsfrågor ser vi gärna att många väljer rena elbilar. Problemet är alla dessa ändringar som händer inom bonus malus. Det är i princip varje halvår som det händer saker, då blir det mer komplext att lämna rätt råd”, säger Ulf Lagerqvist, bilansvarig på Rexel.

De nya bonusreglerna gör att vissa elbilar kommer att falla bort som alternativ hos Rexel. Bland annat hamnar Tesla Model Y och BMW i4M50 på fel sida om bonusgränsen.

”Jag har stoppat beställningarna på bilar som kostar mer än 700.000 i Skatteverkets lista och lagt in en brasklapp för avbokning av fler bilar om de blir för dyra, vi har ett par bilar som ligger i farozonen”, säger Ulf Lagerqvist.

Han upplever att leveranstiden på både elbilarna och laddhybriderna ligger på omkring ett år. Laddhybriden Volvo V60 T6, som är ett populärt val hos Rexel, är ett exempel. 

”När jag pratade med Volvo häromdagen berättar de att om du lägger en order på T6:an nu så får du modellår 2024 om ett år. Ett års leveranstid är det egentligen på allting. Det kan vara någon laddhybrid som kan komma tidigare, men vi räknar med ett år på allting”, säger Ulf Lagerqvist som nu försöker vara i god tid ute med information om bilbyte hos berörda anställda.

”Förut brukade jag skicka jag ut ett bytesbrev sex månader i förväg, nu skickar jag det 12 månader i förväg och då kan du som förare ändå inte få så lång beslutstid utan måste beställa en bil relativt snabbt. Sen håller vi tummarna.”

Mats Silfver på Autolease råder företag och spekulanter som står på tröskeln till att byta laddbar bil att vara beredd på nya besked – och ha en stor portion tålamod.

”Det finns ljusglimtar där enskilda modeller kan finnas i pipeline för relativt snabb leverans, men då gäller det att vara på hugget.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?