1515
Annons

Världens första elbil – skräddarsydd för ”ride-hailing”

Kinesiska bildelningsjätten Didi Chuxing har utvecklat det första elfordonet skräddarsytt för ride-hailing. Bolaget spår att delningstjänster kommer att stå för 30 procent av det totala mobilitetsbehovet 2030 – till skillnad från dagens 3 procent.

D1 är världens första elbil designad och utvecklad för ride-hailing.
D1 är världens första elbil designad och utvecklad för ride-hailing.Foto:Didi Chuxing

Didi Chuxing gjorde sig ett namn när bolaget tog strid mot Ubers kinesiska offensiv för cirka fyra år sedan.  Styrkemätningen ledde till en förlust på över 2 miljarder dollar för Uber — och att deras verksamhet i Kina togs över av den kinesiska ride-hailing-jätten som i dag har närmare 90 procent av marknaden i landet. Värderingen på de båda bolagens gemensamma verksamhet i Kina låg då på 35 miljarder dollar.

Didi Chuxing, finansiellt uppbackade av bland andra Warren Buffets Berkshire Hathaway, har nu slagit sig samman med Kinas största tillverkare av elektriska bilar, BYD. Tillsammans har de designat, utvecklat och byggt en elbil med enda syftet att vara en så bra ride-hailing-bil som möjligt.

Inga utskjutande dörrar för att minska antalet olyckor.
Inga utskjutande dörrar för att minska antalet olyckor.Foto:Didi Chuxing

Bilen, D1, som visades upp tidigare i veckan är en avokadogrön liten skapelse. Den är utrustad med en elektronisk skjutdörr som ska förhindra olyckor där antingen passagerare eller förbipasserande cyklister är inblandade. Det kan tyckas vara en märklig anledning, men Didi har årligen cirka 20.000 juridiska tvister kring skador kopplade till just fordonens dörrar. 

D1 är också utrustad med ett nivå 2-förarassistanssystem med automatisk bromsning och kollisionsvarning för fotgängare. Systemet säkerställer också att föraren håller händerna på ratten och har fokus på vägen.  Användare kan ställa in biltemperatur och sätesuppvärmningen via Didis app redan innan de går ombord fordonet. 

Lätt att hänga med på turen i nya D1.
Lätt att hänga med på turen i nya D1.Foto:Didi Chuxing

I bilens baksäte finns också två skärmar som visar fordonet rutt. Bilarna är också utrustade men en ”panik-knapp” som ska användas i nödsituationer. Flera fall av sexuella övergrepp – och två uppmärksammade mord – kopplade till just ride-hailing har fått branschen att stärka upp säkerheten i sina fordon, enligt CNN.

Didi uppger att de samlat in data från 550 miljoner registrerade passagerare och 31 miljoner förare för att utforma D1.  

Fotnot:  Ride-hailing är ett begrepp som används för att beskriva aktiviteten hos de appbaserade taxibolagen, alltså i princip en vanlig taxiverksamhet.  

Innehåll från Ohlssons ABAnnons

Koncernchefen: Hållbar avfallshantering gynnar både miljö och ekonomi

Med hållbarhet som ledstjärna hjälper Ohlssons företag, industrier, kommuner och privatpersoner att bli mer hållbara. Företaget bedriver insamling av avfall i 35 kommuner runtom i Sverige och har målet inställt på att bli den ledande aktören inom renhållning.

Christer Ohlsson startade företaget för 24 år sen då han såg en förändrad inställning till miljö och hållbarhet. Idag har företaget utvecklats till en framgångsrik koncern som bland annat tilldelats Dagens Industris Mästargasell. 

– Vi brinner för det cirkulära samhället och vi får inte slösa bort våra resurser. Befolkningen blir större och större och vi konsumerar mer och mer. Då är det viktigt att vi tar hand om det avfall som blir och behandlar det som en råvara i stället för att bara slänga bort det, förklarar Christer Ohlsson som fortfarande är verksam som koncernchef i Ohlssons Invest med cirka 800 anställda.

Lång erfarenhet 

Det är många aspekter som måste tas hänsyn till för att få en så hållbar avfallshantering som möjligt. Allt från säkerhet, lagar och arbetsmiljö till miljö och ekonomi påverkar hanteringen.

– Med vår långa erfarenhet i branschen har vi koll på vilka regler och lagar som gäller när det rör avfall och återvinning. Vi arbetar proaktivt och långsiktigt för att gynna såväl miljön som våra kunder, säger Christer Ohlsson.

Kostnadseffektivt och enkelt

Kundbasen varierar från små till stora företag, från tillverkningsindustrier till byggbolag så det finns en stor erfarenhet av att effektivisera och hållbarhetsanpassa avfallshanteringen hos olika sorters företag. 

– Idag har de flesta företag och industrier kvalitets- och miljöplaner med mål som ska uppnås och följas upp. Vi hjälper till att analysera kundernas avfallsflöden och ger förslag på hur avfallshanteringen kan göras mer hållbar, kostnadseffektiv och enkel, säger Christer Ohlsson. 

I de egna återvinningsanläggningarna tas så mycket som möjligt tillvara och återanvänds. På uppdrag av Returpack samlar Ohlssons in pantförpackningar från butiker och föreningar i stora delar av landet för att sedan köra till återvinning.

ISO-certifieringarna säkerställer ordning och reda

Företaget är ISO-certifierade i miljö, arbetsmiljö och kvalitet vilket är viktigt för att kunna bedriva den här sortens verksamhet. Det är också ett kvitto på att hållbarhetsarbetet är systematiskt och i ständig utveckling.

– Vi tittar på alla aspekter över hur vi kan vara optimalt hållbara i allt vi gör. Efterfrågan på hållbara tjänster har ökat kraftigt de senaste åren och vi har vuxit med den tid vi lever i. Och det går inte bara att snacka – vi måste leverera också, konstaterar Christer Ohlsson.  

Om Ohlssons AB
Ohlssons AB grundades 1998 och koncernen, Ohlssons Invest AB, omsätter idag ca 1,2 miljarder. Företaget har verksamhet i ett 30-tal kommuner i Sverige. Tjänsteutbudet består av avfallshantering, återvinning, transport och entreprenad. Under 2022 och 2023 utökar Ohlssons sitt verksamhetsområde i bland annat Halland, Skaraborg och Stockholm.

Läs mer på: ohlssons.se/hallbarhet 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ohlssons AB och ej en artikel av Dagens industri

Bluetooth ska hjälpa förare att upptäcka faror i trafiken

Den amerikanska biljätten Ford jobbar på att ta fram en app som varnar bilförare om det finns fotgängare eller cyklister i närheten. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Foto:Dmitry Rukhlenko

Den nya appen kommer att fungera med Fords senaste infotainmentsystem och fungerar så att den känner av andra mobiltelefoner i direkt närhet till fordonen. Systemet kan sedan beräkna potentiella risker och ge varningar till föraren. Tekniken har, enligt Ford, också andra potentiella användningsområden, som att upptäcka byggarbetsplatser och byggnadsarbetare.

”De fordon som redan har Fords Co-Pilot360-teknologi kan upptäcka och hjälpa till att varna förare för fotgängare, cyklister, skoterförare och andra trafikanter - och till och med bromsa om förarna inte reagerar i tid”, säger Fords forskningschef Jim Buczkowski i ett uttalande.

Till skillnad från exempelvis kameror och radar kan tekniken som används, Bluetooth Low Energy, även känna av vad som finns bakom byggnader och andra hinder. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera