1515

Världens första elbil – skräddarsydd för ”ride-hailing”

Kinesiska bildelningsjätten Didi Chuxing har utvecklat det första elfordonet skräddarsytt för ride-hailing. Bolaget spår att delningstjänster kommer att stå för 30 procent av det totala mobilitetsbehovet 2030 – till skillnad från dagens 3 procent.

D1 är världens första elbil designad och utvecklad för ride-hailing.
D1 är världens första elbil designad och utvecklad för ride-hailing.Foto:Didi Chuxing

Didi Chuxing gjorde sig ett namn när bolaget tog strid mot Ubers kinesiska offensiv för cirka fyra år sedan.  Styrkemätningen ledde till en förlust på över 2 miljarder dollar för Uber — och att deras verksamhet i Kina togs över av den kinesiska ride-hailing-jätten som i dag har närmare 90 procent av marknaden i landet. Värderingen på de båda bolagens gemensamma verksamhet i Kina låg då på 35 miljarder dollar.

Didi Chuxing, finansiellt uppbackade av bland andra Warren Buffets Berkshire Hathaway, har nu slagit sig samman med Kinas största tillverkare av elektriska bilar, BYD. Tillsammans har de designat, utvecklat och byggt en elbil med enda syftet att vara en så bra ride-hailing-bil som möjligt.

Inga utskjutande dörrar för att minska antalet olyckor.
Inga utskjutande dörrar för att minska antalet olyckor.Foto:Didi Chuxing

Bilen, D1, som visades upp tidigare i veckan är en avokadogrön liten skapelse. Den är utrustad med en elektronisk skjutdörr som ska förhindra olyckor där antingen passagerare eller förbipasserande cyklister är inblandade. Det kan tyckas vara en märklig anledning, men Didi har årligen cirka 20.000 juridiska tvister kring skador kopplade till just fordonens dörrar. 

D1 är också utrustad med ett nivå 2-förarassistanssystem med automatisk bromsning och kollisionsvarning för fotgängare. Systemet säkerställer också att föraren håller händerna på ratten och har fokus på vägen.  Användare kan ställa in biltemperatur och sätesuppvärmningen via Didis app redan innan de går ombord fordonet. 

Lätt att hänga med på turen i nya D1.
Lätt att hänga med på turen i nya D1.Foto:Didi Chuxing

I bilens baksäte finns också två skärmar som visar fordonet rutt. Bilarna är också utrustade men en ”panik-knapp” som ska användas i nödsituationer. Flera fall av sexuella övergrepp – och två uppmärksammade mord – kopplade till just ride-hailing har fått branschen att stärka upp säkerheten i sina fordon, enligt CNN.

Didi uppger att de samlat in data från 550 miljoner registrerade passagerare och 31 miljoner förare för att utforma D1.  

Fotnot:  Ride-hailing är ett begrepp som används för att beskriva aktiviteten hos de appbaserade taxibolagen, alltså i princip en vanlig taxiverksamhet.  


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?